"Motorn är ett underverk"

Var den ett rymdskepp? Ja, nästan! Åtminstone sneglade Citroëns mest luxuösa och teknikspäckade bil mot framtiden. SM var en formfulländad pärla med en underbar väghållning och många innovativa lösningar. Nu fyller denna klassiker 50 år.

En Citroën SM far fram i Paris.

En Citroën SM far fram i Paris.

Foto: Adolf Martinez Soler/Shutterstock

Motor2020-08-24 08:26

Den var lång och låg med svepande linjer. Fronten var inglasad och rymde sex strålkastare, varav det innersta paret följde rattrörelserna. Fjädringen var lastavkännande, styrservon fartberoende och motorn en rapp V6:a från Maserati.

Kort sagt var Citroën SM rena framtidsbilen.

– Den förenar det bästa från fransk och italiensk bilkonst. Citroën var ingen höjdare på att bygga motorer, men det var Maserati. Däremot tillförde fransmännen hydrauliken, aerodynamiken och designen, säger Jonas Areskoug, styrelsemedlem i Svenska Citroënklubbens SM-sektion.

Paddan

Allt började dock med DS, modellen som i Sverige fick smeknamnet Paddan. Det var en djärvt formgiven och tekniskt högtstående lyxkryssare. Den hade egentligen bara en nackdel – motorn var i slöaste laget.

Redan under det tidiga 1960-talet ville Citroën bygga en sportigare variant av DS. Dessvärre hade man ingen bra kraftkälla. Men allt löste sig genom ett samarbete med Maserati, som utmynnade i en kompakt V6:a på 2,7 liter och 170 hästkrafter.

– Motorn är ett underverk! Den har typiska italienska egenskaper, som varvvillighet, ett bra vridmoment och ett fantastiskt ljud. Den gjorde SM till en snabb bil, som kunde komma upp i runt 220 kilometer i timmen, säger Jonas Areskoug.

Regnsensorer

Nykomlingen visades upp 1970 och väckte stort uppseende. Liksom DS hade den gashydraulisk fjädring, automatisk nivåreglering av strålkastarna och högtrycksassisterade bromsar, men nu med skivor runt om. Bland nyheterna fanns regnsensorer till vindrutetorkarna och en sensationell styrservo som minskade servoassistansen ju snabbare man körde.

Trots att Citroën SM var en dyr bil gick försäljningen hyfsat. Emellertid bromsades den upp i samband med oljekrisen 1973 och stod därefter nästan stilla tills modellen lades ned redan 1975. En bidragande orsak var också den komplicerade tekniken, som krävde ett löpande underhåll.

– Det som attraherar mig är kombinationen av design, bra prestanda, högklassiga vägegenskaper, stor användbarhet och den unika och roliga teknologin. Det är svårt att förstå att den är 50 år gammal. När jag kör nyare bilar kan de kännas mindre moderna än SM, säger Jonas Areskoug.

Lite av varje om Citroën SM

+Modellen tillverkades i knappt 13 000 exemplar. De största marknaderna var Frankrike, Italien och USA.

+Inredningen kunde fås i läder eller tyg. Elektriska fönsterhissar var standard och de flesta exemplar försågs med luftkonditionering.

+Karossfirman Chapron byggde åtta bilar i cabriolet-utförande, Milord, samt sju fyradörrars, Opéra. Dessutom tillverkades två förlängda, öppna ekipage för statsbesök, vilka fick heta Présidentielle.

+SM fick tidigt automatlåda samt en något större motor, senare även bränsleinsprutning i stället för förgasare.

+Den klassiska gasvätskefjädringen sväljer vägens ojämnheter och kan ändra markfrigången efter förarens behov. Vid en eventuell punktering kan bilen köras på tre hjul.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!