Nostalgikerna byggde sitt museum

På norra Åland finns ett museum som inte liknar något annat. I en byggnad i bästa vilda västern-stil står samlarbilarna på rad. Det som skulle bli garage blev bilmuseum i stället.

"Jag har alltid lagat och samlat. När jag var 16 år fick jag en halv A-Ford som var omgjord till EPA-traktor. Jag hittade andra halvan och satte ihop den igen", säger Anders Jansson som är en av grundarna av Geta Nostalgimuseum.

"Jag har alltid lagat och samlat. När jag var 16 år fick jag en halv A-Ford som var omgjord till EPA-traktor. Jag hittade andra halvan och satte ihop den igen", säger Anders Jansson som är en av grundarna av Geta Nostalgimuseum.

Foto: Anna Björe

Motor2020-09-07 08:46

– Du kan inte missa det. När du kommer in i byn ligger det på höger sida.

Så låter det när Anders Jansson förklarar vägen till Getas stolta Nostalgimuseum.

Att det inte heter motormuseum gör att många som kommer hit blir förvånade. Bakom de gedigna timmerväggarna döljer sig inte bara gamla föremål och inredningsdetaljer, däribland ett anslående rött kylskåp från 1950-talet i receptionen. Men framför allt finns här en rad blänkande fordon med många år på nacken. Bilar, mopeder och motorcyklar.

– Vi reser till USA vartannat år och där började vi prata om att bygga vinterförvaring för veteranbilar. Resultatet är det här – Amerikainspirerat fast med Getadialekt, säger Anders och skrattar.

Missade EU-bidrag

Det dröjde till i slutet av maj 2015 innan planerna började förverkligas. Bygglov fanns och man hade i princip fria händer. Allt arbete gjordes ideellt. I oktober samma år lades sista takplattan på plats och då hade en hel del av Geta bys invånare hjälpt till.

I stället för förvaring blev det mycket mer. Isolerade väggar, tapeter och gammalt trägolv i mottagningsdelen och gjutna golv i utställningsdelen med gatlyktor. I källaren finns en bar och i överkant på väggarna är namnteckningar på alla som har hjälpt till att bygga museet inbrända i träet. Där finns även ett avbarkat träd och toaletten är utformad som ett utedass fast alla faciliteter är moderna ändå.

Fullt med härliga detaljer att upptäcka finns överallt. Som namnteckningarna från dem som hjälpt till med bygget, i nischen under taket i baren. De är brända in i träet.

Ålands äldsta bil

Bilarna då? De går inte av för hackor. Här finns Ålands äldsta bil, en T-Ford från 1915. Och den Cadillac, som står några meter bort, ville General Motors köpa tillbaka, eftersom det knappt finns kvar några av årsmodellen 1936. Men den unika bilen skänktes till museet av en privatperson mot löfte att man inte skulle sälja den vidare.

Här står dessutom en Studebaker Erskine 1928 i toppskick.

– Jag har sytt om klädseln till den, säger Anders Jansson som inte tvekar att ge sig på nya hantverk.

Hans kreativitet, kunskap och energi ligger bakom mycket av museets charm.

Ekonomin då?

– Lånen är snart avbetalda. Bilarnas ägare betalar en hyra och besökarna får lägga en slant, om de vill. Vi har haft runt 2 000 personer som skrivit i gästboken varje år. Deras bidrag täcker el och försäkring.

Fotnot. Under coronapandemin gäller reserestriktioner för besökare till Åland. För aktuell information läs på Visit Ålands hemsida.

Ett museum gjort på inspiration

+Lokalen är 385 kvadratmeter och har källardel. År 2017 stod den färdig. Det blev en byggnad fylld med veteranfordon.

+Ungefär 2 000 besökare skriver i gästboken varje år, men antalet gäster kan vara ännu fler. Inträdet är gratis.

+Tolv bilar är på plats men här finns även mc, mopeder och lite annat.

+Grundare är Anders Jansson, Krister Berndtsson och markägaren Ture Andersson. Inspiration fick de från olika resor, främst i Nordamerika, och från motortidningar.

+Geta sockensällskap har tilldelat museet ett diplom för årets kulturgärning.

+Öppettiderna är flexibla. Kontakt finns på hemsidan motormuseum.ax.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!