Snabb, snål och rekorderlig

Kombinationen laddhybrid och suv borde kratta gångarna för nya Opel Grandland X. Men räcker bilens egenskaper till i den hårda konkurrensen?

Opel Grandland X har funnits ett par år och kommer nu som laddhybrid. En mellanstor suv med miljöteknik och lågt förmånsvärde borde locka en och annan tjänstebilsförare.

Opel Grandland X har funnits ett par år och kommer nu som laddhybrid. En mellanstor suv med miljöteknik och lågt förmånsvärde borde locka en och annan tjänstebilsförare.

Foto: Anders Wiklund/TT

Motor2020-07-20 08:00

För tio år sedan hade en familjebil som har 300 hästkrafter och kan accelerera 0–100 kilometer i timmen på 6,1 sekunder blivit betraktad som en smärre raket. Tillverkaren hade helt säkert garnerat bilen med sportiga attribut som lågsniffande frontspoiler, en vinge överst på bakluckan och tuffa fälgar, och lanserat den som en eldfängd toppversion.

Men här står en vit Opel med beskedligt yttre och pockar på absolut noll uppmärksamhet. Den är en i mängden av mellanstora suv-bilar och för all del trevlig att titta på. Karossens design är lågmält snitsig jämfört med många, mer extroverta konkurrenter.

I själva verket är Opel Grandland X Plug-In Hybrid resultatet av en miljöansträngning. Bensinmotorn har 1,6 liters volym och ger på egen hand 200 hästkrafter. Den kompletteras med två elmotorer, en till framhjulen som ger 110 hästkrafter och en på 113 hästkrafter som driver bakhjulen. Tillsammans kan de leverera 300 hästkrafter i så kallad systemeffekt.

Energisnål

Framför allt ger denna lösning en häpnadsväckande låg, angiven förbrukning: 1,3–1,4 liter per 100 kilometer. Av det följer även låga koldioxidutsläpp, 29–32 gram per kilometer, vilket i sin tur ger bonus vid inköpet och dessutom rabatt på förmånsvärdet för tjänstebilsförare.

Upp till 59 kilometers räckvidd på eldrift lovar Opel, vilket innebär att Grandland X kan ge mycket billiga pendlingsmil för den som kör några mil per dag och ser till att ladda batteriet. Men ombordladdare för 7,4 kilowatts hemladdning kostar 4 500 kronor extra. Det är snålt i en så pass dyr bil.

Grandland X i hybridutförande säljs även utan bakre elmotor. Då är bilen alltså enbart framhjulsdriven och systemeffekten anges till 225 hästkrafter. Prisskillnaden är i sammanhanget låga 20 000 kronor och en gissning är att de flesta köpare därmed väljer den starkare versionen med eldriven bakaxel.

Framhjulsdrivaren med enklaste utrustningsnivån, Enjoy, kostar 439 900 kronor. 300-hästaren säljs bara i de mer välutrustade Innovation och Ultimate som kostar 489 900 respektive 519 900 kronor. Under skalet är Grandland X samma bil som Peugeot 3008.

Lättkörd

Köregenskaperna är utmärkta och motorernas samspel med varandra och den åttaväxlade automatlådan får godkänt. Fartresurserna är också de förträffliga, i synnerhet som hybridsystemet aldrig tillåter att batteriet blir helt urladdat. Elmotorerna har alltså alltid tillgång till ström. Batteriet laddas även med återvunnen bromskraftsenergi.

Grandland X i hybridutförande känns nättare och lättare än den är och fjädringskomforten är bra utan att vara direkt insmickrande. Framstolarna i testbilen är av lite finare sort än standardmodellen och håller bra komfort. Baksätet är inte heller dumt och under det ligger batteriet på 13,2 kilowattimmar, vilket ger plats för ett litet stuvutrymme under bagagegolvet.

På det hela taget en ganska dyr men samtidigt genomtänkt och väl fungerande bilmodell. Om det är Grandland X eller den franska kusinen Peugeot 3008 som är det bästa köpet handlar mycket om smak – de är nämligen befriande olika karaktärer.

En Opel som utvecklats av fransmän. Under skalet delar Grandland X teknik med bland andra Peugeot 3008.
En Opel som utvecklats av fransmän. Under skalet delar Grandland X teknik med bland andra Peugeot 3008.
Opel Grandland X PHEV 300 AWD ULTIMATE

Grundpris: 519 900 kronor.

Förbrukning: 1,3–1,4 liter/100 kilometer (enligt WLTP-normen).

Koldioxidutsläpp: 29–32 gram/kilometer (enligt WLTP-normen).

Kväveoxidutsläpp: 23,7 mg/kilometer.

Motor: 1,6-liters fyrcylindrig bensin, turbo plus två elmotorer.

Kraftöverföring: Åttaväxlad automatlåda, framhjulsdrift och elektrisk bakhjulsdrift.

Skatt: 360 kronor.

Max effekt: 300 hästkrafter (systemeffekt).

Max vridmoment: 520 newtonmeter (systemmoment).

Tjänstevikt: 1 949 kg (testbilen).

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,48/1,86/1,61.

0–100 km/tim: 6,1 s.

Toppfart: 235 km/tim (135 km/tim på eldrift).

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Tre motorer hjälps åt: en bensindriven som i sig är stark för sin storlek, samt två elmotorer där den ena är sammanbyggd med växellådan och den andra driver bakaxeln. Fyrhjulsdriftens funktion är svårbedömd på torra vägar, men motorernas samspel och kraftleverans är utmärkt.

Ekonomi +++ (3/5)

Laddhybridtekniken skjuter priset i höjden även på medelmåttiga bilar. Men med statlig bonus vid köpet och låga driftskostnader för den som pendlar inom den elektriska räckvidden, 59 kilometer. Tjänstebilsföraren drar nytta av rabatterat förmånsvärde, men TCO-kalkylen (total cost of ownership) kan sinkas av Opels darriga restvärde.

Miljö +++ (3/5)

Sensationellt låga utsläppssiffror, och visst går Grandland X att köra snålt. 59 kilometers räckvidd på eldrift är en bra dagsnotering.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Grandland X i hybridutförande är lättkörd och har nästan överdrivet lättgående styrning. Den känns pigg och alert, vilket naturligtvis hänger samman med den rappa drivlinan. Innerutrymmena är bra och på det hela taget är detta en nykter och vettig suv.

Säkerhet +++ (3/5)

Grandland X testades av Euro NCAP när den var ny 2017. Den fick fem stjärnor men inga toppnoteringar i delbetygen. Sedan dess har Euro NCAPs kriterier skärpts. Hur den nya laddhybridversionen står sig i 2020 års kravspecifikation är därför osäkert.

Helhet +++ (3/5)

På papperet en besynnerligt sammansatt karaktär, men i verkliga livet en sympatisk mix av egenskaper. Att kunna köra närmare sex mil på eldrift, åtminstone när vädret är skonsamt, och samtidigt ha en fyrhjulsdriven, snabb familjebil för långresa utan räckviddsångest är en kombination som kan tilltala många.

Två konkurrenter

Mitsubishi Outlander PHEV Business X

499 900 kronor. 230 hästkrafter (systemeffekt). 46 gram/kilometer.

Mitsubishi var tidigt ute med en fyrhjulsdriven laddhybrid-suv, vilket har lockat många tjänstebilsförare i Sverige. Nu börjar modellen bli till åren, men priset är attraktivt. Outlander är nämligen större och rymligare än Grandland X. Elräckvidd 45 km. Foto: Mitsubishi.

Volvo XC40 T4 Recharge Inscription Expression

459 000 kronor. 211 hästkrafter. 47 gram/kilometer.

Volvos minsta suvmodell finns numera både som elbil och laddhybrid. Nästan jämnstor med Grandland X, men XC40 känns trängre. Volvos prissättning är generellt ganska kavat numera och priset är för en ganska välutrustad men långt ifrån lyxig version. Trecylindrig bensinmotor ingår, och denna är endast framhjulsdriven. Foto: Volvo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!