Svensk elbil får toppbetyg

Polstjärnan från Hisingen är äntligen här. TT var med när de första provkörningarna av elbilen Polestar 2 gjordes i Göteborgstrakten. Och det svenska elbilsundret levde upp till de högt ställda förväntningarna.

Det här kraftpaketet har 408 hästkrafter, 660 Newtonmeter och accelererar från 0 till 100 på 4,7 sekunder.

Det här kraftpaketet har 408 hästkrafter, 660 Newtonmeter och accelererar från 0 till 100 på 4,7 sekunder.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Motor2020-07-13 08:15

Uteserveringen vid Gällstads outletområde är helt öde. Det passar bra för testförarens medhavda lunch. Här har jag uppsikt över bilen som står och vilar några meter framför mig på en nästan lika glest befolkad parkeringsplats. En Volvo V60 glider in och ut hoppar två vuxna och två barn. Pappan i familjen lyser upp – han har fått syn på ekipaget jag har kört hit. ”En Polestar!”, utbrister han och gör både en och två inspektionsrundor kring det elektriska miraklet. ”Pappa, kom nu, jag vill ha glass”, säger sonen och drar i sin fars shorts. Innan familjen går in genom outletporten vänder sig pappan om och kastar en längtansfull blick mot min testbil.

En illustration så god som någon av den nyfikenhet och förväntan som finns på den svenska elbilen från Hisingen. Visserligen har Polestar 2 tillverkats i Kina och bilmärket ägs av Volvo Cars och Geely, men visst finns det en hel del svensk krydda i det här laddbara fordonet som ska utmana Tesla om elbilstronen.

"Högklassigt fordon"

Polestar 2 är märkets första helt eldrivna bil och den som ska tävla med andra premiummärken om köpare som vill ha ett högklassigt laddbart fordon med lång räckvidd. Polestar 2 har 47 mils räckvidd. Det slår förvisso inte konkurrenten Tesla som kan rulla 56 mil på el, men är fullt tillräckligt för de flesta behov. Den här ”polstjärnan” är en femdörrars fastback, eller halvkombi, och har en del omisskännliga drag av Volvo i exteriören. Det som sticker ut är främst fronten, som påminner om Darth Vaders ansiktsmask, och de enorma 20-tumshjulen som sitter på den bil med Performance pack som vi får testa. Performance pack är det enda högre utrustningsalternativet och kostar 50 000 kronor extra.

Det är interiört som bilen verkligen kommer till sin rätt. Startknapp saknas – i stället känner bilen av att du har satt dig i förarstolen och placerat foten på bromsen – då vaknar den till liv. Sedan är det bara att lägga i D, trycka på gaspedalen och rulla iväg.

Lättnavigerad

Den stora skärmen framför mittkonsolen påminner om en vanlig läsplatta och är laddad med det ständigt uppdaterade Androidsystemet från Google. Gränssnittet är enkelt och intuitivt. Det går också att prata med Googles assistent om man skulle köra vilse eller vill hitta något i närheten.

Bilen har ett enda körprogram och i normalläget är bromsåtervinningen så pass stark att du inte behöver använda den vanliga bromspedalen. Det fungerar faktiskt alldeles utmärkt märker jag när foten sakta släpper gaspedalen inför rödljusen. För den som vill går det att ställa om bromsen i tre olika styrkesteg.

Det jag personligen gillar med elbilar är den enorma kraften direkt från noll när man trycker på gaspedalen. Med de två elmotorernas 408 hästar säger det bara ”swoosh” vid omkörningarna på motorvägen.

Det enda som skulle kunna vara lite bättre är ljudisoleringen – framför allt på motorväg blir däck- och vägljud lite väl tydliga inne i kupén.

Kräver stor plånbok

Polestar 2 går att leasa, både för företag och privatpersoner. Leasingavgiften per månad ligger på ungefär 8 000 kronor. 1 800 exemplar kommer att finnas tillgängliga på den svenska marknaden i år och hittills har någonstans mellan 60 och 70 procent av dem beställts.

Det här kraftpaketet har 408 hästkrafter, 660 Newtonmeter och accelererar från 0 till 100 på 4,7 sekunder.
Det här kraftpaketet har 408 hästkrafter, 660 Newtonmeter och accelererar från 0 till 100 på 4,7 sekunder.
Polestar 2

Grundpris: 659 000 kr.

Förbrukning: 19,3 kWh/mil.

Koldioxidutsläpp: 0 g/km.

Kväveoxidutsläpp: 0 mg/km.

Motor: Två elmotorer, en på varje axel.

Kraftöverföring: automat, fyrhjulsdrift.

Skatt: 360 kronor/år.

Max effekt: 408 hk

Max vridmoment: 660 Nm.

Tjänstevikt: 2 123 kg.

Längd/bredd/höjd: 460/198/147 cm.

Bagage: 405–1 095 lit + 35 lit fram.

0–100 km/tim: 4,7 sekunder.

Toppfart: 205 km/tim.

Markfrigång: 15 centimeter.

Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Omdömen:

Motor/växellåda +++++ (5/5)

Kraftfulla elmotorer och sömlöst fungerande automat. Det går hela tiden att följa i instrumentpanelen hur bromkraftåtervinningen laddar batteripaketet när man släpper efter lite på pedalen.

Ekonomi ++++ (4/5)

Dyr i inköp men både skatten och driftskostnaderna är låga. Bilen går att leasa, även om det alternativet också kräver en ganska tjock plånbok.

Miljö ++++ (4/5)

Nollutsläpp i 47 mil bäddar för högt betyg. Men som alla elbilstillverkare har förstås också Polestar problemen med koldioxidutsläpp under batteritillverkningen.

Köregenskaper +++++ (5/5)

Mjuk och skön körning. Direkt styrning, rapp och mycket bra vägkänsla både i kurvor och på raksträckor.

Säkerhet +++++ (5/5)

Är fullproppad med både aktiva och passiva säkerhetspaket. Lär inte ha några problem med att erövra fem stjärnor i Euro NCAP.

Helhet +++++ (5/5)

Det här är en elbil med mycket god premiumkänsla. I tävlingen med Tesla är det nog en fråga om tycke och smak. Även om konkurrenten är lite snabbare och har lite längre räckvidd så har Polestar halva hjulet uppe på översta pallplatsen.

Två konkurrenter:

Tesla Model 3 Performance

Från: 750 300 kronor. 462 hk. CO2-utsläpp: 0 g/km.

Den främsta konkurrenten. Längre räckvidd och snabbare från 0 till 100.

Audi e-tron 55 quattro

Från: 885 000 kronor. 408 hk. CO2-utsläpp: 0 g/km.

Komfortabel, stort bagageutrymme och smart system för bromskraftåtervinning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!