Uteserveringen vid Gällstads outletområde är helt öde. Det passar bra för testförarens medhavda lunch. Här har jag uppsikt över bilen som står och vilar några meter framför mig på en nästan lika glest befolkad parkeringsplats. En Volvo V60 glider in och ut hoppar två vuxna och två barn. Pappan i familjen lyser upp – han har fått syn på ekipaget jag har kört hit. ”En Polestar!”, utbrister han och gör både en och två inspektionsrundor kring det elektriska miraklet. ”Pappa, kom nu, jag vill ha glass”, säger sonen och drar i sin fars shorts. Innan familjen går in genom outletporten vänder sig pappan om och kastar en längtansfull blick mot min testbil.
En illustration så god som någon av den nyfikenhet och förväntan som finns på den svenska elbilen från Hisingen. Visserligen har Polestar 2 tillverkats i Kina och bilmärket ägs av Volvo Cars och Geely, men visst finns det en hel del svensk krydda i det här laddbara fordonet som ska utmana Tesla om elbilstronen.
"Högklassigt fordon"
Polestar 2 är märkets första helt eldrivna bil och den som ska tävla med andra premiummärken om köpare som vill ha ett högklassigt laddbart fordon med lång räckvidd. Polestar 2 har 47 mils räckvidd. Det slår förvisso inte konkurrenten Tesla som kan rulla 56 mil på el, men är fullt tillräckligt för de flesta behov. Den här ”polstjärnan” är en femdörrars fastback, eller halvkombi, och har en del omisskännliga drag av Volvo i exteriören. Det som sticker ut är främst fronten, som påminner om Darth Vaders ansiktsmask, och de enorma 20-tumshjulen som sitter på den bil med Performance pack som vi får testa. Performance pack är det enda högre utrustningsalternativet och kostar 50 000 kronor extra.
Det är interiört som bilen verkligen kommer till sin rätt. Startknapp saknas – i stället känner bilen av att du har satt dig i förarstolen och placerat foten på bromsen – då vaknar den till liv. Sedan är det bara att lägga i D, trycka på gaspedalen och rulla iväg.
Lättnavigerad
Den stora skärmen framför mittkonsolen påminner om en vanlig läsplatta och är laddad med det ständigt uppdaterade Androidsystemet från Google. Gränssnittet är enkelt och intuitivt. Det går också att prata med Googles assistent om man skulle köra vilse eller vill hitta något i närheten.
Bilen har ett enda körprogram och i normalläget är bromsåtervinningen så pass stark att du inte behöver använda den vanliga bromspedalen. Det fungerar faktiskt alldeles utmärkt märker jag när foten sakta släpper gaspedalen inför rödljusen. För den som vill går det att ställa om bromsen i tre olika styrkesteg.
Det jag personligen gillar med elbilar är den enorma kraften direkt från noll när man trycker på gaspedalen. Med de två elmotorernas 408 hästar säger det bara ”swoosh” vid omkörningarna på motorvägen.
Det enda som skulle kunna vara lite bättre är ljudisoleringen – framför allt på motorväg blir däck- och vägljud lite väl tydliga inne i kupén.
Kräver stor plånbok
Polestar 2 går att leasa, både för företag och privatpersoner. Leasingavgiften per månad ligger på ungefär 8 000 kronor. 1 800 exemplar kommer att finnas tillgängliga på den svenska marknaden i år och hittills har någonstans mellan 60 och 70 procent av dem beställts.