Taklös glidarbil skulle må bra av en elmotor

En cabriolet i augusti? Jodå, det går att ha suffletten nedfälld i säkert minst en månad framöver. Volkswagen har sågat av taket på sin suv T-Roc och fött fram en riktigt bra sufflettförsedd glidarbil. Men det finns ett minus – förbrukningen och utsläppen.

Cabrioleten T-Roc saknar något väsentligt: Volkswagens nya mildhybridteknik. Men störtbågen fälls automatiskt upp vid en olycka.

Cabrioleten T-Roc saknar något väsentligt: Volkswagens nya mildhybridteknik. Men störtbågen fälls automatiskt upp vid en olycka.

Foto: Ia Wadendal

Motor2020-08-10 09:16

Parar man den ofattbart populära biltypen suv med en cabriolet så blir bebisen en T-Roc med sufflett. Ett smart drag av Volkswagen som bäddar för att de cabrioletsugna kommer att bli förtjusta. Dessutom är priset för basversionen av det här ekipaget riktigt hyggligt – knappt 350 000 kronor.

En gång i livet

Det där med att vara innehavare av en cabriolet är verkligen speciellt och något som man vill unna alla en gång i livet. Att trycka på knappen på mittkonsolen som fäller ner suffletten påminner mig om de lyckliga dagar när hon var ägare av en taklös bil – hur små vindpustar tar tag i lockarna och dofterna från omgivningen når näsan utan problem. Det är en fantastisk frihetskänsla. Just sufflettfällningen tar ynka 9 sekunder och kan göras i hastigheter upp till 30 kilometer i timmen. Att få på taket igen tar ytterligare två sekunder så man hinner gott och väl klara sig undan regndroppar om vädret skulle slå om.

Lädersätena i den välutrustade R-Line-version som vi har fått låna är ytterst bekväma, och förarstolens svankstöd kan anpassas perfekt efter de flesta ryggar. Därbak är det lite trängre, det märks framförallt när man kliver in i tvådörrarsbilen. Riktigt långa personer kommer nog inte att trivas i baksätet under en väldigt lång färd.

Kurviga landsvägar

Under provkörningen avverkar vi en rad kurviga landsvägar i halländsk miljö – i ett lugnt tempo, så som en cabriolet bäst avnjuts. Styrningen är mjukt följsam. Volkswagen har stagat upp chassit ordentligt för att undvika det som är typiskt för cabbar, nämligen minskad vridstyvhet.

Sannolikt kommer 18-åringen i familjen att tjata sig blå för att få låna det här taklösa ekipaget under sommarmånaderna. Mamma och pappa behöver i så fall inte oroa sig speciellt mycket – säkerheten är på toppnivå. Men det skadar förstås inte att påminna den unga föraren om att en cab helst ska framföras i lagom glidartempo och inte förväxlas med en racerbil. Adaptiv farthållare är standard och det finns en störtbåge som automatiskt fälls upp om en olycka skulle inträffa. En hel räcka av förarstöds- och säkerhetssystem kompletterar.

Ett motoralternativ

Cabrioleten har dock inte Volkswagens nya mildhybridteknik, som ger både lägre förbrukning och mindre utsläpp. Den finns än så länge bara i den nya generationen av modellen Golf. I Sverige erbjuds ett enda motoralternativ och det är 1,5 litersmotorn på 150 hästar. Vid blandad körning ska den förbruka 7,1 liter bensin per 100 kilometer. Under provkörningen snittade vi strax över 0,8 liter milen. Detta i kombination med 160 gram koldioxidutsläpp per kilometer gör att den taklösa T-Roc:en tyvärr har långt kvar till miljögodkänt. Hoppas att vi får se en elektrifierad motorlösning i cabrioleten framöver.

Cabrioleten T-Roc ger även med ”mössa” på en fin körupplevelse.
Cabrioleten T-Roc ger även med ”mössa” på en fin körupplevelse.
Volkswagen T-Roc 1,5 TSI 150 DSG Convertible R-Line

Specifikationer

Grundpris: 346 900 kronor (testbilen: 386 900 kronor).

Förbrukning (blandad): 7,1 lit/100 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 160 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 33,5 mg/km (WLTP).

Motor: 4-cyl, 1,5 lit bensin.

Kraftöverföring: automat, framhjulsdrift.

Skatt: 6 190 kr/år.

Max effekt: 150 hk vid 5 000–6 000 varv/min.

Max vridmoment: 250 Nm vid 1 500–3 500 varv/min.

Tjänstevikt: 1 605 kg.

Längd/bredd/höjd: 426/181/151 cm.

Bagage: 280 liter.

0–100 km/tim: 9,6 sek.

Toppfart: 205 km/tim.

Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Omdömen

MOTOR/VÄXELLÅDA ++++ (4 av 5)

Lagom stark motor som sköter sig fint under hela veckan med sol och perfekt cabväder. Smidig automatlåda och välfungerande start/stopp-system.

EKONOMI +++ (3 av 5)

Volkswagens för närvarande enda cabriolet i sortimentet är en riktigt bra bil och basversionen relativt billig. Men årsskatten ligger på över 6 000 kronor, och det för tillfället låga bensinpriset lär ju inte vara för evigt.

MILJÖ +++ (3 av 5)

Nja, kanske inte värsta miljöboven men heller inte godkänt när det gäller utsläpp. Hoppas Volkswagen slänger i en mildhybrid snart.

KÖREGENSKAPER ++++ (4 av 5)

Här frestas man att använda den gamla klassiska biljournalistklyschan ”den ligger som ett strykjärn på vägen”. Det gör den tack vare en låg tyngdpunkt och ett tak som bara väger 53 kilo.

SÄKERHET ++++ (4 av 5)

Volkswagen har ett av marknadens absolut bästa förarstöds- och säkerhetssystem, och den vanliga suven T-Roc fick fem stjärnor i Euro NCAP. Plus för störtbågen som automatiskt fälls upp vid en olycka.

HELHET ++++ (4 av 5)

Metamorfosen från suv till njutbar cabriolet är riktigt lyckad, och unik – den här bilen har inga egentliga konkurrenter.

Två konkurrenter

Audi A5 Cabriolet TFSI Proline S tronic

511 400 kr. 190 hk. CO2-utsläpp: 174 g/km.

En helt annan biltyp men också en cabriolet att sukta efter. Dyrare, men starkare motor.

Mini Cooper S Cabrio

247 900 kr. 192 hk. CO2-utsläpp: 154 g/km.

En liten (och även detta en helt annan biltyp) men icke desto mindre naggande god cabriolet, som utlovar rolig körning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!