Satsningsbehovet framgår av en rapport som Försvarsmakten lämnat till regeringen, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
I rapporten pekar försvaret bland annat på att järnvägen i dagsläget lider av betydande kapacitetsbrister och att det underhållet släpar efter.
– Det här är ett arbete som vi behöver intensifiera nu. Det handlar om att vi försöker säkra en militär rörlighet för att vi ska ha trovärdighet i vår avskräckningsförmåga, säger Jonson på väg in till ett EU-möte i Bryssel på tisdagen.
Sekretessbelagt
Enligt Thomas Ekström, expert på militär logistik på Försvarshögskolan, lär frågor kopplade till beredskap spela en framträdande roll i framtida transportsatsningar.
– I mitt huvud så innebär det ju ett första paradigmskifte och det kommer förstås vara kostnadsdrivande, säger han till radion.
Försvarsmakten kommer med flera förslag på möjliga satsningar i sin rapport, dessa är dock sekretessbelagda.
Enligt Pål Jonson handlar det om en rad saker som behöver göras, med anledning av den gemensamma försvarsplanering som blir följden när – och om – Sverige blir medlem i Nato.
– Det kan beröra alltifrån järnväg och vägar till flygplatser och det som heter värdlandsstöd. Det är ett omfattande arbete för att stärka den gemensamma infrastrukturen, inte minst i de nordiska länderna, säger försvarsministern.
Inget nytt om Nato
Turkiet och Ungern har fortfarande inte tagit några slutgiltiga beslut om att godkänna Sveriges medlemskap. Pål Jonson har inga nya besked om när det kan ske – och vill heller inte peka ut något måldatum.
– Jag kommer inte att sätta ett specifikt datum för när ett självständigt nationellt parlament ska fatta beslut, men vi behöver bli medlem så fort som möjligt, säger försvarsministern i Bryssel.