Den absoluta majoriteten av alla snöskotrar, ungefär 82 procent, finns i norra Sverige. Men när marken blir vit söder om Dalälven syns skotrarna ute i naturen längs med alla landets breddgrader.
Skoterbeståndet i Sverige ökar stadigt år efter år. Samtidigt har antalet skador och dödsolyckor sjunkit över tid. Under 2010-talet har det dött mellan fem och tio personer i snöskoterolyckor per år. Förra säsongen, vintern 2019–2020, dog det nio personer.
På söndagen omkom två tonårsflickor och två andra personer skadades när ett skoterekipage blev påkört av ett tåg i strax utanför Timrå.
I helgen var det också andra skoterolyckor i olika delar av landet, bland annat Heby kommun, i Njurunda utanför Sundsvall och i Tänndalen i Härjedalen.
Vanliga anledningar
Vintrarna blir allt mildare, men Per-Olov Wikberg tror inte att vädret hör ihop med det totalt sett minskade antalet skoterolyckor.
I princip samtliga olyckor sker i landets norra delar.
– En majoritet av snöskotrarna körs i norra Sverige där det nästan alltid är snö. Men många pekar på att allt fler tar förarbevis för snöskoter, som är obligatoriskt, så det blir för varje år bättre, säger han.
Användandet av hjälm är en annan anledning till att skadorna har minskat. Men det finns en hel del saker att se upp för.
– De vanligaste anledningarna till olyckor handlar om hög hastighet, kollision med fasta föremål, drunkning när man kör över is som brister och att man kör med alkohol i kroppen.
Lavinfara
I söder gäller det bland annat om att ha koll på att sjöarna verkligen har frusit innan man ger sig ut på dem, varnar Wikberg.
I norr behöver skoterförarna se upp för att skapa laviner.
– Det har påtalats i många år att skoteråkare som kör i fjällen behöver bättre kunskap om lavinsäkerhet. Det kommer ta tid, även om fler går lavinutbildningar. Vi ser fortsatt ganska många tillbud om laviner.
TT: Har snöskotern blivit populärare under pandemin?
– Det är en aktivitet som inte är så känslig för smitta. Pandemin har bidragit till att man oftare är ute i naturen, det gäller även skoteråkare. Man kommer inte i kontakt med så många människor, säger Wikberg.
– En svagt positiv utveckling, men ingen jätteboom.