Det Liberiaflaggade fraktfartyget Almirante Storni slog larm i lördags om att virkeslasten på däck börjat brinna. Fartyget, som var på väg från Ljusne i Hälsingland till Alexandria i Egypten, har sedan dess legat stilla vid Vinga utanför Göteborgs skärgård.
Branden i virkeslasten har visat sig vara mycket svår att släcka, och Kustbevakningen befarar att den ska sprida sig över fartyget.
Nu står det klart att Almirante Storni kommer att bogseras in till Göteborg.
– Det är i praktiken bestämt, nu ska det formaliseras på ett riktigt sätt så att rederiet får de besked de behöver, säger Claes Hansson, tjänsteman i beredskap vid Transportstyrelsen.
"Ska koordineras"
När bogseringen kan tänkas börja är ännu inte klart, men det kan ske under morgondagen.
– Om allting faller på plats, säger Claes Hansson.
Han poängterar att arbetet består av flera olika delar som måste koordineras med varandra innan processen kan sätta igång. Det handlar bland annat om att få lotsarna på plats, förbereda mottagandet i hamnen och sköta kommunikation med räddningstjänst och myndigheter.
– Det här ska koordineras, men det är bara att kämpa på och göra det.
I nuläget finns inga planer på att evakuera besättningen så länge inte säkerhetsläget förvärras.
– Vår hållning har hela tiden varit att kaptenen behöver sin besättning. Det är de som är duktigast på tekniken ombord med alla rattar, pumpar och ventiler och elektriska kopplingar, säger Claes Hansson.
– Om de inte är ombord blir det svårare att hantera fartyget.
Hamnen förbereder
Göteborgs hamn har tidigare uttryckt tveksamhet kring att ta emot fartyget med hänsyn till säkerhetsrisken.
Men nu håller man på att förbereda en plan för hur fartyget ska kunna tas emot, säger Stefan Strömberg, pressansvarig vid Göteborgs hamn, till TT.
– Det handlar om att vi ska kratta manegen för att räddningstjänsten och Kustbevakningen ska kunna göra sitt jobb i hamnen, och för att trafiken runt omkring ska kunna flyta med så lite störningar som möjligt. Vi är ändå Nordens största hamn och avgörande för svensk export och import.
Risk för oljekatastrof
Beskedet om bogseringen kommer efter att situationen beskrivits som närmast akut. På torsdagen har vädret blivit mera stabilt, det ser ut att stå sig i helgen men i nästa vecka väntas hårdare väder igen. Innan dess måste Almirante Storni flyttas in till hamn, eller åtminstone till lugnare vatten, enligt Kustbevakningen.
Om fartyget sjunker, kan i värsta fall 600 ton fartygsbränsle i form av hybridolja läcka ut i havet och hota den svenska västkusten. Hybridoljan har låg svavelhalt, men vissa sorter är mycket svåra att ta upp från havsytan.
– Vi är redo att börja pumpa över fartygsbränslet till andra fartyg. Men vi har inte ansett att det behövts ännu. Det är en ganska riskfylld operation att pumpa olja i slangar mellan fartyg, säger Mattias Lindholm, presstalesperson på Kustbevakningen, till TT.
Polisen utreder
Samtidigt har polis och åklagare startat en förundersökning om hur branden kan ha uppstått. På torsdagen har förhör hållits med besättningen ombord på fartyget.
Det finns dock ingen misstanke om att elden skulle vara anlagd.
– Just nu vet vi väldigt lite om de bakomliggande orsakerna, säger kammaråklagare James von Reis till GP.
Fartyg från den norska Kustbevakningen har kommit till brandplatsen för att avlasta sina svenska kollegor. På torsdagen kom ytterligare ett fartyg, Loke Viking, som rederiet lyckats hyra in.
– Det gör att vi får lite andrum så vi kan utföra lite underhåll och förstärkning av material, säger Mattias Lindholm.