Ingen vet hur mycket olja som flutit i land men det kommer att ta lång tid att få bort den.
– Det handlar om månader, så mycket kan vi säga, säger Anders Borgman, kris- och beredskapssamordnare i Sölvesborgs kommun.
Det var i söndags som passagerarfartyget Marco Polo gick på grund i Hanöbukten utanför Blekinge. Det har visat sig att fartyget gått på grund två gånger, men att besättningen inte larmade första gången och hann läcka olja flera sjömil längs kusten. Delar av denna har redan börjat nå land.
Fryser ihjäl
Fåglar kan drabbas hårt eftersom oljan förstör fjädrarnas isolerande och vattenavstötande förmåga. Redan en mindre mängd olja kan leda till att fåglarna fryser ihjäl. Större mängder olja kan göra att fåglarna även förlorar förmågan att flyga och flyta.
Ornitologen Mats Olsson från Västblekinges ornitologiska förening gav sig ut på måndagen för att bilda sig en uppfattning om läget. Ett stort antal knölsvanar och grågäss med fjädrarna insmetade i olja mötte honom. Men även änder, knipor, viggar och skarvar.
– Problemet är att det här är ett attraktivt område för fåglarna, många passerar här när de flyttar. De ser andra fåglar och flyger ner, helt ovetande om vad som väntar, säger Mats Olsson.
– Det är bedrövligt. Det är omöjligt att säg hur många som kommer att drabbas. Många kommer att behöva avlivas.
Kuststräckan som drabbas är varierad, den består både av skog, sand och sten vilket försvårar saneringsarbetet. Olika typer kräver olika metoder.
– På sandig mark går det att suga upp oljan men på stenstrand måste man skrapa manuellt för att få bort den, säger Anders Borgman på Sölvesborgs kommun.
Mycket logistik
Medan kustbevakning och sjöräddning har hand om oljesaneringen ute i vattnet så ansvarar kommunerna för det som når land. Under måndagen snabbutbildades ett 30-tal kommunanställda i Sölvesborg för att kunna rycka in och delta i saneringsarbetet. Tolv containrar fyllda med fyrhjulingar, skyddskläder och verktyg har kommit på plats från MSB. Arbetet kräver stor noggrannhet och det är avgörande hur man rör sig till och från kusten för att inte sprida oljan vidare.
– Det fastnar ju i kläder och skor så det kräver att man vet vad man gör, säger Anders Borgman.
Saneringsarbetet är mekaniskt och fysiskt krävande. Ytterligare en utmaning är att vattnet för med sig ny olja så ett område som är sanerat ena dagen kan vara nedsmutsat snart igen. Anders Borgman berättar att de fått in omkring 170 frivilliga som är beredda att hjälpa till.
– Det är fantastiskt men samtidigt måste alla få en utbildning och vi måste bedöma vilka som klarar av det. Det är ett mekaniskt och fysiskt ganska tungt arbete, säger han.