Klockan sex på lördag morgon ska Almirante Storni till hamn enligt rederiets räddningsplan. Fartyget ska lotsas in för egen maskin på samma sätt som alla fartyg av liknande modell lotsats in, säger Jonas Franzen, tillförordnad kommunikationschef på Sjöfartsverket.
– Vi lotsar alltid in fartyg och det ska vi göra vi göra med det här också; vi ska köra in det till kajen.
Fartyget väntas lägga till på kajplats 615 i Skandiahamnen i Göteborgs hamn klockan 10 – förutsatt att inget oväntat inträffar under förberedelserna eller färden som beräknas ta mellan två och tre timmar.
– Det värsta som kan hända, inom rimlighetens gränser, är att elden på något sätt tar sig. Men vår bedömning och våra riskanalyser säger att det är ganska orimlig utveckling, säger Fredrik Tyrén vid Kustbevakningen.
När fartyget lagt till inleds ett tidsödande arbete med att tömma båten på sin last. Flera stora mobila kranar med gripklor har hyrts in för att lasta av godset på kajen eller en intilliggande pråm. Därefter skickas det till återvinning. Avlastningen görs för att räddningstjänsten bättre ska komma åt elden och kunna släcka den på ett effektivare sätt. Arbetet beräknas ta tre till fyra dagar, men alla aktörer är beredda på att det kan ta mer eller mindre tid.
Kämpat flera dygn
Räddningsplanen för Almirante Storni godkändes av både Kustbevakningen och Transportstyrelsen under fredagsförmiddagen. Räddningsarbetet var då inne på sitt sjunde dygn. Det har brunnit i virkeslasten på fartyget, som ligger för ankar vid Vinga utanför Göteborg, sedan den 4 december.
I flera dygn har fartyg från en rad myndigheter och andra aktörer kämpat med släckningsarbetet. I torsdags kväll begärde rederiet att få lägga till fartyget i nödhamn vilket är en mycket ovanlig begäran. Enligt Fredrik Tyrén har det aldrig tidigare gjorts i Sverige.
"Bättre uthållighet"
Sedan i onsdags har två norska fartyg bistått i släckningsarbetet. Extra vattenkapacitet har gjort skillnad och dämpat brandens utveckling. Tack vare avlastningen från Norge har Kustbevakningen kunnat utföra både underhåll och personalbyte.
– Vi har bytt besättningar och vi har reparerat saker som har nötts sönder efter hand. Så vi har skapat oss en bättre uthållighet. Så läget är mycket stabilare nu på alla sätt och vis. Både vad gäller branden och fartygen runt omkring, säger Erik Österlund, befäl vid Kustbevakningens ledningscentral och fortsätter:
– Vi har karterat fartygets värmesignatur med värmekameror på flygplan och helikoptrar utan att se några försämringar. Mer vatten tillsammans med lugnare väder har nog haft en dämpande verkan sista dygnet.
Rättad: I en tidigare version förekom felaktiga uppgifter om hur fartyget ska ta sig till kajen.