Besättningen har tidigare sagt att grundstötningen beror på att fartygets GPS var trasig.
– Till sjöss får man aldrig lita på en sensor (gps) och man ska alltid kontrollera att utrustningen visar rätt. Här måste man dubbelkolla. Det har befälen inte gjort utifrån uppgifterna vi har sett, säger Reto Weber, tekniklektor på Chalmers institution för mekanik och maritima vetenskaper, till tidningen.
Tillsammans med Chalmers enhetschef Mats Gruvefeldt reagerar han på innehållet i Kustbevakningens utredning med förhör av besättningen. Bland annat anser experterna att det råder oklarheter om reseplaneringen. Befälhavaren har uppgett att papperssjökortet är det primära navigationsunderlaget, men enligt lotsen har sådan planering i papperssjökortet saknats. Experterna anser att det därför kan ifrågasättas om fartyget var sjövärdigt överhuvudtaget, eftersom en reseplanering även ska anses vara en riskbedömning, vilket krävs för att ett fartyg ska få föras fram.
Passagerarfärjan Marco Polo stötte på grund söndag den 22 oktober när den var på väg från Trelleborg till Karlshamn och därefter Litauen. Efter en första grundstötning i Hanöbukten fortsatte det läckande fartyget några kilometer innan det stötte på ett nytt grund och fastnade. Samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har sanering pågått längs kusten och till havs.
Söndag den 29 oktober gled fartyget loss från grundet men fastnade snart på ett annat. En ny ännu större oljeläcka var ett faktum.
Nu har färjan bogserats till Karlshamn och Haverikommissionen utreder grundstörningen.
Kustbevakningen har inlett en förundersökning om brott mot sjölagen i samband med olyckan.