– Det är en fruktansvärd händelse och man kan inte med ord beskriva hur vi mår just nu, men det är förstås inget mot de anhöriga. Något sådant här får inte hända och våra tankar går till alla drabbade. Det är en sorgens dag på Gröna Lund, säger Annika Troselius på Gröna Lunds pressavdelning.
Vagnen stannade på ungefär sju meters höjd, mitt i bergochdalbanan, förklarar Gröna Lunds vd Jan Eriksson som var vid olycksplatsen sedan räddningsinsatsen avslutats.
Medarbetare ska få rehabilitering
Han berättar att många i personalen, precis som besökare i parken förstås, är chockade och skärrade.
– Det är förstås väldigt olika men det är klart att vi har många medarbetare som vi verkligen behöver stötta nu och se till att de får en natt framför sig som är okej, men också en rehabilitering och en fortsättning på det här på ett bra sätt, säger Eriksson till TT.
Han säger också att förutom personalvård och att bistå polisen i deras utredning vill parken få kontakt med anhöriga för att ge stöd och förhoppningsvis ge en förklaring, så småningom.
– Det är en fruktansvärd händelse och jag kan inte tänka mig hur det måste kännas.
Tar in experter utifrån
Annika Troselius säger att parken inte haft en mer allvarlig olycka sedan 1970-talet och nu kommer Gröna Lund hålla stängt i minst en vecka när händelsen utreds internt av den tekniska personalen på plats och experter utifrån.
– Vi kommer att påbörja den så snart vi bara kan. Den får ta den tid den tar. Vi är väldigt måna om att det blir en gedigen utredning som går till botten med exakt vad det var som hände och hur och varför. Säkerheten för attraktioner är det absolut viktigaste och vi skulle aldrig öppna en attraktion om vi inte var trygga med den. Och ändå har det här hänt, säger hon.
TT: Om nu kontroller görs så pass regelbundet, kan det vara den mänskliga faktorn som ligger bakom?
– Det här ska ju som sagt inte kunna hända, det får inte hända och ändå har det hänt. Så någonstans har det ju brustit. Och det är ju det vi behöver reda ut; var det har brustit någonstans.
Besiktigades i våras
Bergochdalbanan Jetline invigdes 1988 och renoverades 2000 då den fick nya, mjukare magnetbromsar.
Men sedan dess har mycket täta inspektioner av den skett, enligt Annika Troselius.
– Enligt lag måste alla våra attraktioner besiktigas av oberoende besiktningsmän varje år och det gjordes även i år, före öppningen i våras. Förutom det har vi också interna besiktningar varje halvår, månad och vecka. Sedan går våra tekniker går igenom dem varje dag också innan vi öppnar.