"Kan ta ett år att få upp all olja"

Olja fortsätter att läcka ut från passagerarfartyget Marco Polo. Sölvesborgs kommun, som drabbats hårdast av oljeutsläppet, förbereder sig inför ett omfattande saneringsarbete. –Det kan ta uppemot ett år, säger Anders Borgman, kris- och beredskapssamordnare på en pressträff.

Miljö- och klimatminister Romina Pourmokthari (L) , Anders Borgman, säkerhetssamordnare på Sölvesborgs kommun, Carl Oskar Bohlin (M), minister för civilt försvar under en pressträff om oljeläckaget från passagerarfartyget Marco Polo.

Miljö- och klimatminister Romina Pourmokthari (L) , Anders Borgman, säkerhetssamordnare på Sölvesborgs kommun, Carl Oskar Bohlin (M), minister för civilt försvar under en pressträff om oljeläckaget från passagerarfartyget Marco Polo.

Foto: Johan Nilsson/TT

Olycka2023-10-26 14:57

Det är fortsatt oklart hur mycket olja som har läckt och om den kommer att sprida sig till andra områden. Klart står dock att berörda aktörer har ett gigantiskt arbete framför sig.

– Vi har aktiverat krisledningsnämnden så att vi snabbare kan fatta beslut. Vi kommer också successivt att ta in frivilliga grupper.

Kommunen meddelade också att de tagit ett beslut om vistelseförbud för att undvika att oljan sprider sig.

– Vi vill inte att allmänheten går omkring där och för med sig oljan till andra ställen. Dessutom kan det vara farligt. Det är för att skydda allmänheten och djurliv, säger Anders Borgman.

Fartyget blöder olja

Tidigare kunde Kustbevakningen lokalisera oljan som läcker från fartyget och fånga upp den, men eftersom vattnet är så kallt har all olja sjunkit mot botten. Sedan onsdag är det oklart var den finns och hur den rör sig.

I nuläget har rederiet TT-Line inte presenterat någon bärgningsplan till Kustbevakningen. Samtidigt fortsätter olja att läcka ut från passagerarfartyget Marco Polo som gick på grund i söndags.

– Tanken sitter i botten. Den är uppskuren undertill. Det är inte så att all olja bara har försvunnit. Det är olja kvar i tanken, där vågor pumpar in och ut. Den ligger och småblöder hela tiden, säger Erik Svensson, överinspektör på Kustbevakningen.

Vädret försvårar räddningsarbetet ute till havs. Kustbevakningen har därför flyttat sina resurser till berörda stränder för att bistå saneringsarbetet på land.

– Tillsammans har vi plockat upp rätt så många kubikmeter olja. Vi gör allt vi kan för att plocka upp den, säger Erik Svensson.

"Djupt tragiskt"

Under torsdagen besökte miljö- och klimatminister Romina Pourmokthari (L) och Carl Oskar Bohlin (M), minister för civilt försvar, Blekinge och naturreservatet Spragehall där olja flutit i land.

– Vi har ju läst om effekterna av det som hänt. Att bevittna det på plats är djupt tragiskt, säger Romina Pourmokthari på presskonferensen.

Hon tillägger:

– Vilka konsekvenser det får framöver är svårt att säga. Vi pratar om oljeskadade fåglar, förorenande klippor och stränder. Det kommer sannolikt att påverka djur- och marint liv en lång tid framöver.

Carl Oskar Bohlin betonade berörda aktörers förmåga att samarbeta i den svåra situationen:

– Samhällets aktörer krokar arm. De har dragit på sig overaller och skyfflar upp olja. Det är en framåtanda som visar hur myndigheter kan samverka, säger han.

Erik Svensson, samordnare Kustbevakningen, under en pressträff i Hörvik där olja från den grundstötta färjan Marco Polo flutit i land.
Erik Svensson, samordnare Kustbevakningen, under en pressträff i Hörvik där olja från den grundstötta färjan Marco Polo flutit i land.
Fakta: Oljeutsläppet från Marco Polo

Passagerarfärjan TT- Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

I söndags stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 6.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Under söndagen nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun.

Två personer ur besättningen misstänks för vårdslöshet i sjötrafik av normalgraden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!