Kustbevakningen: Risk för nya oljeutslÀpp

Risken för nya utslĂ€pp frĂ„n det grundstötta fartyget utanför Blekingekusten ökar ju lĂ€ngre tiden gĂ„r, enligt Kustbevakningen. Ombord finns 300 000 liter olja i tankar som hittills Ă€r oskadda.

Personal frÄn Kustbevakningen och Sölvesborgs kommun arbetar med sanering efter oljelÀckaget frÄn passagerarfartyget Marco Polo vid naturreservatet Spraglehall.

Personal frÄn Kustbevakningen och Sölvesborgs kommun arbetar med sanering efter oljelÀckaget frÄn passagerarfartyget Marco Polo vid naturreservatet Spraglehall.

Foto: Johan Nilsson/TT

Olycka2023-10-27 10:50

Det har nu gÄtt fem dagar sedan passagerarfartyget Marco Polo gick pÄ grund i Hanöbukten i Blekinge.

Hur mycket olja som lĂ€ckt ut frĂ„n skadade tankar Ă€r oklart, men hittills har Kustbevakningen plockat upp 23 000 liter olja. Ombord pĂ„ fartyget finns 300 000 liter olja i tankar som inte Ă€r skadade, berĂ€ttar Kustbevakningens basplatschef John MĂ„nsson vid en presstrĂ€ff.

– Arbetet runt haveristen fortsĂ€tter. Vi har enheter pĂ„ plats dygnet runt, sĂ€ger han.

Kan svÀnga i olika riktningar

En tidig prognos pekade pÄ att den lÀckte oljan skulle röra sig söderut, men Àn sÄ lÀnge har ingen olja setts till pÄ skÄnska kuster. Nu visar en ny prognos att oljan i stÀllet kan röra sig norrut.

– Men allt Ă€r högst osĂ€kert just nu, sĂ€ger Mattias Lindholm, pressekreterare vid Kustbevakningen.

Eftersom vattnet Àr sÄ kallt har all olja sjunkit mot botten och det Àr dÀrför oklart var den finns och hur den rör sig.

– Nu omfördelar vi resurser till strĂ€nderna. Vi fĂ„r förstĂ€rkning frĂ„n aspiranter och hemvĂ€rnet för att rĂ€dda naturen, men vi tar hela tiden höjd för att vĂ„r personal mĂ„ste ut till sjöss om ytterligare olja skulle lĂ€cka ut eller om befintlig olja skulle flyta upp till vattenytan igen, sĂ€ger Mattias Lindholm.

Akut lÀge

Rederiet arbetar med att ta fram en bÀrgningsplan och det Àr Ànnu inte spikat nÀr fartyget ska dras loss. Resurser som rederiet har anlitat Àr pÄ vÀg.

Kustbevakningen, som har hög beredskap för nya utslÀpp, framhÄller att risken för att fartygets skador ska förvÀrras ökar ju lÀngre tiden gÄr.

– Det Ă€r akut. Ett fartyg pĂ„ grund innebĂ€r alltid ett allvarligt lĂ€ge och det ligger i vĂ„rt intresse att bĂ€rgningen ska komma igĂ„ng sĂ„ snabbt som möjligt, sĂ€ger Mattias Lindholm.

TT: Kan ni sÀtta press pÄ rederiet för att pÄskynda processen?

– Det kan vi göra. Vi har ju daglig kontakt med dem och just nu upplever vi att det fungerar bra. Det Ă€r mĂ„nga saker som behöver göras för att sĂ€kra fartyget. Annars kan det lĂ€cka ut Ă€nnu mer olja. Det Ă€r inte bara sĂ„ att man kan börja dra upp det frĂ„n grundet.

I dagslÀget rÀknar Kustbevakningen med att det kan dröja flera dygn innan fartyget sÀkert kan bÀrgas frÄn platsen.

– NĂ€r en liknande hĂ€ndelse intrĂ€ffade utanför Göteborg tog det en vecka, sĂ€ger Mattias Lindholm.

Ny utrustning

Under helgen kommer personal eventuellt att arbeta under natten.

– Vi tar ocksĂ„ höjd för att arbeta nattetid med belysning. Personal pĂ„ plats jobbar strandnĂ€ra. Det Ă€r ett manuellt kroppsarbete som inte Ă€r sĂ„ glamoröst. De skyfflar, hovrar och det kan eventuellt gĂ„ att suga upp oljan, sĂ€ger Mattias Lindholm.

Den europeiska sjösÀkerhetsbyrÄn, EMSA, har bistÄtt med ny utrustning, sÄ kallade oljetrÄlar. Med dessa kan det vara möjligt att ta upp olja under ytan, men det Àr beroende av vilket djup den finns pÄ.

Fakta: OljeutslÀppet frÄn Marco Polo

PassagerarfÀrjan TT- Line Marco Polo, som Àr flaggad i Cypern, var pÄ vÀg frÄn Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsÀtta till Klaipeda i Litauen.

I söndags stötte fartyget pÄ grund. Larmet kom klockan 6.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött pÄ grund och börjat lÀcka olja.

DĂ€refter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick pĂ„ ett nytt grund och fastnade.

Under söndagen nÄdde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun.

TvÄ personer ur besÀttningen misstÀnks för vÄrdslöshet i sjötrafik av normalgraden.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!