– Vid 13.10 kasade Marco Polo av grundet. Jag såg att hon började driva och ringde min chef. Sedan kastade jag mig iväg dit, berättar han för Blekinge Läns Tidning.
När Leo Vidal klev ombord på Marco Polo denna söndag hade fartyget drivit iväg och sedan gått på grund en tredje gång. Det blåste hård nordlig kuling och bärgningsledaren berättade för honom att färjan tagit in mer vatten än vad som gått att pumpa ut och varit nära att sjunka. Lotsen såg själv vatten som runnit in på nedre bildäck.
Det stod klart att den bogsering in till Stillerydshamnen i Karlshamn som planerades skulle bli komplicerad.
– Fartyget har i stort sett ingen botten kvar. Hon togs in till hamnen på en luftkudde, som gjorde att hon kunde flyta, säger Leo Vidal till tidningen.
Den 1 november drogs Marco Polo ut till djupare vatten och dagen därpå bogserades den havererade färjan in till Stillerydshamnen. Rederiet TT-Line har meddelat Kustbevakningen att planen är att färjan ska bogseras till polska Gdansk senare i veckan.