Marco Polo på väg mot land

Den grundstötta färjan Marco Polo bogserar under torsdagsmorgonen in till Stillerydshamnen i Karlshamn – ett arbete som väntas pågå fram till lunchtid. Det finns dock fortsatt risk för ytterligare oljeutsläpp, uppger Kustbevakningen.

Bärgningen av den grundstötta färjan Marco Polo inleddes under onsdagen.

Bärgningen av den grundstötta färjan Marco Polo inleddes under onsdagen.

Foto: Ola Torkelsson / TT

Olycka2023-11-02 08:54

– Vi har en beredskap om det skulle kunna komma ut mer olja, men just nu ser vi inga tecken på större tecken på oljeutsläpp från fartyget, säger Valdemar Lindekrantz, presstalesperson på Kustbevakningen, till TT.

– Det går enligt plan, bogsering har inletts. Hon bogseras i tre knop mot Karlshamn.

Under natten har TT-Lines passagerarfärja legat för ankar på cirka tio meters djup utanför Blekinge i väntan på bogseringen.

Marco Polo har grundstött sammanlagt tre gånger – först två gånger i tät följd den 22 oktober och sedan en tredje gång i söndags, då färjan gick loss från grundet och drev iväg ett hundratal meter och sedan gick på grund igen. Följden blev en än större oljeläcka. Oljan har nått land i Sölvesborgs och Karlshamns kommuner, och ett stort antal fåglar har skadats då de fått fjäderdräkten hopklibbad av olja.

Fakta: Oljeutsläppet från Marco Polo

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 06.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pågått längs kusten och till havs.

Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet på eftermiddagen men fastnade snart på ett annat, och ett nytt oljeutsläpp konstaterades.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman. Två besättningsmän har i ett strafföreläggande dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!