Marco Polo ska föras i hamn – risk för utsläpp

Mycket tyder på att den grundstötta färjan Marco Polo kommer att bärgas under onsdagen. Planen är att föra den till Stillerydshamnen i Karlshamn, som har förberetts för att ta emot färjan. Kustbevakningen flaggar för risk för nya utsläpp.

Den grundstötta färjan Marco Polo på tisdagen.

Den grundstötta färjan Marco Polo på tisdagen.

Foto: Andreas Hillergren/TT

Olycka2023-10-31 08:54

"Kustbevakningen förespråkar att bärgningen påbörjas i dagsljus i morgon eftersom det finns risk för ytterligare oljeutsläpp och andra incidenter vid bärgningen", skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

På tisdagskvällen uppger Kustbevakningen för TT att planen är att bärgningen ska inledas klockan sju på onsdagsmorgonen.

Granskning av detaljer i bärgningsplanen görs tillsammans med Transportstyrelsen. När myndigheterna har lämnat sina synpunkter på planen kan bärgningen börja.

Fartyget bedöms i nuläget inte läcka olja. Tre tankar ombord är skadade.

– De här tankarna är i stort sett tömda på olja vad vi förstår, men det kan ju också ha runnit ut olja på andra platser i fartyget, som eventuellt skulle kunna läcka ut. Vi kan inte med säkerhet säga att det inte kommer att läcka ut mer olja, säger Karin Cars, kommunikatör vid Kustbevakningen.

Tre grundstötningar

Under måndagen tog Kustbevakningen upp cirka 20 kubikmeter olja. Det innebär att den totala mängden upptagen olja är cirka 50 kubikmeter och under onsdagen har arbetet fortsatt.

Fartyget har grundstött sammanlagt tre gånger – först två gånger i tät följd den 22 oktober och sedan en tredje gång i söndags, då färjan gick loss från grundet och drev iväg ett hundratal meter och sedan grundstötte. Följden blev en än större oljeläcka.

Hittills har olja nått land både i Sölvesborgs och Karlshamns kommun, men i Karlshamn handlar det än så länge om mindre påslag och där har inga oljeskadade fåglar hittats.

– Det är väldigt milda påslag än så länge, säger Mats Hadartz, som leder Karlshamns kommuns krisledningsgrupp.

Stränder saneras

I Sölvesborgs kommun är läget allvarligt. Ett 50-tal personer är ute och sanerar med särskilt fokus kring Tocken norr om Hörvik. Totalt finns fyra saneringsplatser.

I Hörviks hamn pågår samtidigt fågelräddning. Dagens första oljeskadade djur att ta hand om var en kraftigt inoljad knölsvan.

– Det finns otroligt många oljeskadade fåglar runtomkring här, säger Stefan Gabrielsson, Katastrofhjälp Fåglar och Vilt.

– Vi tvättar fåglar varje dag.

Totalt bedömer han att tusentals fåglar har fått fjäderdräkten hopklibbad av olja, men det är först när de har fått kraftigt nedsatt kondition som de går att fånga in och tvätta.

Totalt har Kustbevakningens sanerat cirka 50 kubikmeter olja och oljeavfall.
Totalt har Kustbevakningens sanerat cirka 50 kubikmeter olja och oljeavfall.
Fakta: Oljeutsläppet från Marco Polo

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 6.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pågått längs kusten och till havs.

Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet på eftermiddagen men det fastnade snart på ett annat, och ett nytt oljeutsläpp konstaterades.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman. Två besättningsmän har i ett strafföreläggande dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!