Det var i lördags som fartyget började brinna, nära Vinga utanför Göteborg. Sedan dess har man försökt bekämpa branden, som dock visat sig vara mycket svår att släcka.
Fartyg från en rad myndigheter eller andra aktörer deltar. På onsdagskvällen anslöt ett fartyg från Norges kustbevakning och det norskflaggade offshorefartyget Viking Loke, som chartrats av den bärgare som anlitats av haveristens rederi.
– Nu är det två nya fartyget som ligger och pumpar vatten där, säger Eva Lindhé, Kustbevakningens kommunikationschef, till TT.
Tidigare under onsdagen kom en alarmerande rapport när polisens helikopter flugit över Almirante Storni med värmekamera.
– Det är en värmespridning i lasten. Det har det inte varit förut. Det är oroväckande. Det skulle kunna tyda på att branden kan förflytta sig och spridas, säger Mattias Lindholm på Kustbevakningens presstjänst.
Hårt väder sliter
Släckningsarbetet tär på personal och utrustning. Framförallt vädret ställer till det. Det blåser upp till 17 meter per sekund, vilket ger sjögång med höga vågor.
– Det sliter hårt på all personal där ute att ligga och jobba dygnet runt i väldigt hårt väder, säger Mattias Lindholm.
Dessutom blir räddningsfartygen nedisade av vatten, kyla och vind
– Problemet är att vi inte kommer åt brandhärden direkt, utan bara indirekt. Och nu börjar läget bli sånt att vi måste komma åt den där branden, säger Lindholm.
Transportstyrelsen har tidigare sagt att man inte vill låta ett brinnande och rykande fartyg bogseras in till hamn. Planen har varit att bogsera Almirante Storni till Skandiahamnen i Göteborg när branden är släckt, eller nästan släckt.
Men Kustbevakningen anser nu att Almirante Storni snarast måste till kaj, eller åtminstone till någon plats inomskärs med lä och mindre sjögång.
Samtal på hög nivå
– Det pågår intensiva samtal mellan de olika parterna. Rederiet, Transportstyrelsen, Kustbevakningen och kanske fler inblandade också. Det kan ju finnas en mottagande hamn på sikt, säger Mattias Lindholm på Kustbevakningen.
– Det bästa vore att komma till en hamn med förstärkande släckresurser och möjligheter att lasta av, säger Lindholm.
Transportstyrelsen, som beslutar om eventuell bogsering i farleder till någon hamn, har reagerat på Kustbevakningens larmrapport.
– Vi har startat ett nytt arbete för att hantera läget, eftersom det verkar ha försämrats, säger Claes Hansson, tjänsteman i beredskap på Transportstyrelsen.
– Chefer på hög nivå inom myndigheterna pratar nu om detta, tillägger han.
En del i arbetet är att granska vad svenska myndigheter rent juridiskt får lov att göra. Almirante Storni ägs av det tyska rederiet NSC, men är flaggat i Liberia.