Rederiet efter utsläppen: "En fruktansvärd syn"

Efter att den grundstötta färjan Marco Polo nu förts till Stillerydshamnen i Karlshamn uttalar sig rederiet TT-Line för första gången om utsläppen. Samtidigt lovar rederiets försäkringsbolag att drabbade ska ersättas.
–Jag vill be om ursäkt för det inträffade, säger Anette Wugk, Sverigechef på TT-Line, under en presskonferens.

Jan Seeman, TT-Lines tekniska chef, och Anette Wugk, Sverigechef på TT-Line, på en pressträff i Stillerydshamnen i Karlshamn efter att grundstötta färjan Marco Polo bogserats i land.

Jan Seeman, TT-Lines tekniska chef, och Anette Wugk, Sverigechef på TT-Line, på en pressträff i Stillerydshamnen i Karlshamn efter att grundstötta färjan Marco Polo bogserats i land.

Foto: Ola Torkelsson/TT

Olycka2023-11-02 09:51

"En katastrof" – så har boende beskrivit de omfattande oljeutsläppen från den grundstötta färjan Marco Polo.

Totalt har 150 000 liter olja läckt ut, uppger nu SVT.

Men rederiet TT -Line har inte uttalat sig offentligt om olyckan eller kritiken mot företaget – förrän nu.

– Det är självklart att vi förstår, vi hör och förstår ilskan. Vi har haft i fokus att säkerställa Marco Polo, säger Anette Wugk som under en presskonferens i Karlshamn berättar att företaget har ett gott samarbete med berörda myndigheter.

Avvaktar utredningen

Själva utsläppen beskriver Anette Wugk som en "fruktansvärd syn".

– Det är en fruktansvärd syn. Vi tar åt oss väldigt mycket av det vi sett och upplever.

Om vad som förorsakat olyckan är rederiet dock förteget om.

– Vi får avvakta vad utredningen säger.

Under samma pressträff vill även Jan Seeman, teknisk direktör för TT-Line, be om ursäkt.

– På TT-Lines vägnar: Jag är ledsen och måste be om ursäkt, säger han och förklarar att man efter att olyckan inträffade fokuserat på att evakuera passagerare och stabilisera färjan – så gott det gick.

Löfte: Drabbade ersätts

Rederiet TT—Lines försäkringsbolag Gard kommer att betala ersättning till dem som har haft kostnader till följd av oljekatastrofen, enligt Andreas Brachel, som är ansvarig för miljöskadehantering på Gard.

Detta kan röra företag, kommuner och den svenska staten.

— Vi kommer att betala ersättning till dem som rederiet har ett ansvar gentemot, det är de som har haft förluster till följd av den här oljekatastrofen, säger han.

TT: Hur är det då med de människor som har deltagit ideellt i saneringsarbetet?

— Det blir en fråga för det svenska rättssystemet, om de har ett krav gentemot rederiet. Det är egentligen allt jag kan säga.

Oljan har nått land

Under natten låg TT-Lines passagerarfärja för ankar utanför Blekinge i väntan på bogseringen mot land, som inleddes under torsdagsmorgonen.

Torsdagens bogsering av passagerarfärjan har sedan genomförts utan nya oljeutsläpp, uppger Kustbevakningen, som dock behåller sin närvaro i Pukaviksbukten utifall tidigare läckt olja påträffas.

Marco Polo har grundstött sammanlagt tre gånger – först två gånger i tät följd den 22 oktober och sedan en tredje gång i söndags, då färjan gick loss från grundet och drev iväg ett hundratal meter och sedan gick på grund igen. Följden blev en än större oljeläcka.

Oljan har nått land i Sölvesborgs och Karlshamns kommuner, och ett stort antal fåglar har skadats då de fått fjäderdräkten hopklibbad av olja.

Fakta: Oljeutsläppet från Marco Polo

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 06.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pågått längs kusten och till havs.

Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet på eftermiddagen men fastnade snart på ett annat, och ett nytt oljeutsläpp konstaterades.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman. Två besättningsmän har i ett strafföreläggande dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!