"Röra på bildäck" kan försvåra Estoniautredning

Arbetet med att undersöka Estonia är i full gång. Under fredagen ligger undervattensfarkosternas fokus på att fota bilrampen och bildäck. –Vi gör vad vi kan för att inte fastna i rep eller bråte, säger Jonas Bäckstrand vid Statens haverikommission.

Jonas Bäckstrand (vänster) från Statens haverikommission ser på när ROV-operatörerna jobbar.

Jonas Bäckstrand (vänster) från Statens haverikommission ser på när ROV-operatörerna jobbar.

Foto: Magnus Lejhall/TT

Olycka2023-07-21 16:21

En bit berg har plockats upp och prover från de mörka fläckarna kring hål i skrovet har samlats in. Nu är det undervattensfarkosternas uppdrag att fota bilrampen och bildäcket.

Men det finns vissa svårigheter med att fotografera Estonia, 80 meter under ytan. Till hjälp har man två fjärrstyrda ROV:er (undervattensfarkoster).

En större ROV kommer att stanna utanför fartyget, den är för stor för att ta sig in på bildäcket. Istället kommer en mindre ROV att användas där.

– Men för att inte fasta med den kommer vi använda den stora ROV:n för att observera och se till att vi får med oss den lilla ROV:n ut igen, säger Jonas Bäckstrand vid Statens haverikommission.

Mörka fläckar

Man hoppas komma långt in på bildäck för att få bilder på så mycket som möjligt.

– Fartyget gick ner med aktern före och har nästan legat upp och ner så det är en röra på bildäck. Vi hoppas på att kunna komma 50 meter in men om det är möjligt eller inte beror helt på hur det ser ut när vi är där, säger Bäckstrand.

Tidigare under veckan har man borrat upp en borrkärna från berget som löper under Estonia och tagit prover på de mörka fläckarna på fartygets styrbordssida. Fläckarna är i närheten av de hål som uppdagades i samband med en dokumentärfilm 2020.

Det har spekulerats i om fläckarna och hålen kan bero på explosioner, men enligt Jonas Bäckstrand är en rimligare teori är att berget gjort hål på fartyget och att färgskiftningen på skrovet beror på bakterietillväxt.

– Allting hittills i våra undersökningar hittills tyder på att skadorna uppkom när Estonia träffade botten.

Sista delen av undersökningen är att bärga bilrampen till Estland för en närmare undersökning.

Ett problem inledningsvis var att sikten var dålig. Den större farkosten, som syns på bilden, rör också upp sediment som försämrade sikten ytterligare.
Ett problem inledningsvis var att sikten var dålig. Den större farkosten, som syns på bilden, rör också upp sediment som försämrade sikten ytterligare.
FAKTA: Därför undersöks Estonia igen

Beslutet om att göra nya undersökningar vid Estonia grundar sig på fynd från som visades upp i en dokumentärfilm från 2020. Tidigare okända hål i skrovet uppdagades och teorier om hur de uppstått presenterades.

Estlands olycksmyndighet bestämde sig för att inleda en ny utredning för att granska uppgifterna. Statens haverikommission och Finlands olycksutredningscentral tillfrågades om att delta i utredningsarbetet.

Under sommaren 2021 och 2022 har man bland annat fotograferat utsidan av fartyget och tagit prover av bottnen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!