Hos Statens haverikommission (SHK) har man tagit emot en anmälan efter söndagens urspårning, men ännu inte fattat beslut om utredning.
– Det vi gör nu är en ärendebedömning, och en del av den är att göra besök på olycksplatsen. Beslutet om vi ska utreda tas förmodligen inom den närmaste veckan, säger utredare Eva-Lotta Högberg.
Kan snart börja röjas
Flera kriterier avgör huruvida det blir aktuellt med en SHK-utredning eller inte. Bland annat tittar de på omfattningen av skadorna och efter indikationer på systembrister.
– När vi varit på olycksplatsen och gjort vår dokumentation och våra undersökningar lämnar vi röjningsmedgivande. Vi vill samla in den information vi behöver om vi ska utreda, den försvinner när man börjar flytta på fordon och spår så det vill vi göra på en gång. Det kan ta allt från två dagar till hela veckan.
Röjningsarbetet kan dock till viss del påbörjas innan haverikommissionen är helt klara med sin bedömning.
– Oavsett om vi utreder eller inte kommer aktörerna själva utreda händelsen, alltså de som sköter spåren och har tågföretaget. Vi samarbetar med dem och kommer ha kontakt i dagarna, är det så att de behöver börja röja vissa delar kan vi ge klartecken till det för att inte hålla trafiken i onödan, säger Högberg.
Problematiska räls
I en rapport från januari i fjol konstaterade Trafikverket att det finns risk för urspårning på flera platser längs med tågsträckan Gällivare–Kiruna, rapporterar Ekot. Rapporten skrevs efter att ett av LKAB:s malmtåg spårat ur i Gäddmyr samma månad.
Tre mil av rälsen på sträckan är tillverkade av stål av en specifik typ och årgång. Detta stål har enligt myndighetens utredare "en onormal benägenhet att utveckla vertikalsprickor med risk för urspårning som följd".
Hittills kan gårdagens urspårning inte knytas till det problem rapporten uppmärksammade.