Två grundstötningar bakom oljeutsläppet

Olja har spridits utefter en lång sträcka på Blekingekusten, sedan fartyget Marco Polo grundstött två gånger. Oljebältet är cirka fem kilometer brett.

Larmet om grundstötningen kom klockan 06.25 på söndagen.

Larmet om grundstötningen kom klockan 06.25 på söndagen.

Foto: Johan Hallnäs/TT

Olycka2023-10-23 08:45

Hittills har minst 2 000 liter olja tagits upp ur vattnet, men utsläppets omfattning är fortfarande inte klarlagd.

– Väldigt mycket olja har redan kommit ut, säger Erik Svensson, samordnare på Kustbevakningen, vid en pressträff.

Han beskriver fyra tydliga strimmor av olja som går in mot land.

Vädret är bra i dag – men i morgon väntar hårda vindar. Därför pågår ett intensivt arbete. Att sanera oljan i vattnet är enklare och billigare än när oljan kommit upp på land.

– I dag är vår dag, kan man känna. Därför gör vi så gott vi kan här och nu, säger Erik Svensson.

Låt fåglar vara

Allmänheten uppmanas att hålla sig borta från det oljedrabbade området. Fåglar som fått olja på sig ska man låta vara, de ska tas omhand av personer med kunskap, påpekar Anders Borgman, kris- och beredskapssamordnare i Sölvesborgs kommun.

– Vissa kommer tyvärr att behöva avlivas, säger han.

Dykning ska inledas för att inspektera skadorna på fartygets skrov.

Redan under söndagen stod det klart att oljan nått land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Ett 50-tal personer deltar i saneringsinsatsen på land, som leds av kommunen. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt länsstyrelsen bistår.

Förundersökning inledd

Larmet om grundstötningen kom klockan 06.25 på söndagen. Marco Polo, som är flaggat i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Efter att fartyget gått på grund en första gång i Hanöbukten och börjat läcka olja fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Kustbevakningen har inlett en förundersökning om brott mot sjölagen och brott mot lagen om åtgärder mot förorening från fartyg. Än så länge riktas inte misstankarna mot någon specifik person.

Inledande förhör har hållits, men förundersökningsledare Jonatan Örn vill inte gå in på varför besättningen inte slog larm redan efter den första grundstötningen.

– De medverkar i förhören och så, men vi har inte kommit till några slutsatser, säger han.

Det finns inga misstankar om att alkohol varit en faktor i olyckan. Han beskriver det som en komplex utredning, som kommer att ta tid.

En oljeskadad svan i hamnen vid Krokås i Blekinge.
En oljeskadad svan i hamnen vid Krokås i Blekinge.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!