Konstnären Lars Vilks var på väg hem från en privat tillställning i Stockholm när bilen frontalkrockade med en lastbil klockan vid 15.30 utanför småländska Markaryd.
De två poliserna i bilen och Lars Vilks dog i kraschen. Lastbilschauffören skadades allvarligt men har kunnat förhöras av polisen. Polisen har inte uttalat sig om vad som sades under förhöret.
Olyckan var mycket ovanlig enligt Trafikverket. Livvaktsbilen, som vägde 4,5 ton och kördes av en polis, forcerade mitträcket på vägen och kom över i fel körfält. Båda fordonen fattade eld i kollisionen.
Bilen som Vilks och hans livvakter färdades i genomgick en besiktning i slutet av september och klarade sig utan anmärkningar, skriver Dagens Nyheter. Modellen, en bepansrad Range Rover, är speciellt utformad för att klara olika former av angrepp som beskjutning, handgranatseld och sprängmedel.
Särskilda åklagarkammaren utreder om någon polis kan misstänkas för brott. Samtidigt pågår en förundersökning om mord för att utreda om bilolyckan kan ha orsakats av någon annan. Trots att Lars Vilks levde under hot finns det dock inget som tyder på det i nuläget, enligt polisen.
Däckrester har hittats en bit från olycksplatsen och en däckexplosion är en av de möjliga olycksorsaker som utreds.
Det finns flera vittnen till händelsen, varav några uppgett för bland annat Aftonbladet att livvaktsbilen färdades i mycket hög hastighet. Enligt polisen finns dock inga indikationer som tyder på att det fanns någon anledning till att föra bilen i en hastighet som överskrider trafikreglerna.
En följebil låg efter livvaktsbilen men personalen där ska inte ha sett olyckan eftersom de var för långt ifrån olycksplatsen.
Uppgifterna kring olyckan, följebilen och dess omständigheter är knapphändiga. Polisen, Säpo och säkerhetsbolag TT varit i kontakt med, uttalar sig inte generellt om hur en livvaktsbil eller följebil är utrustade då det är sekretessbelagda uppgifter som kan äventyra eller röja information om hur man arbetar med den typen av säkerhetsuppdrag.