Första prioritet är att säkerställa att oljan ombord inte läcker ut.
– Det som händer nu är att man med hjälp av Kustbevakningen ska se till att säkra bränsletankarna. Det finns 15 kubik bränsle ombord. Vi vill inte att det åker ut i hamnbassängen, säger Gustaf Sandell, inre befäl vid Räddningstjänsten syd.
Därefter ska pråmen dras in till kaj och rätas upp på köl. Den är drygt 30 meter lång och användes i samband med muddringsarbete i hamnen.
Tre personer fanns ombord när olyckan inträffade. Två av dem omhändertogs och fördes till sjukhus med lindriga skador. Den tredje personen tros befinna sig inne i pråmen och dit går det inte att skicka in dykare, eftersom den inte ligger tillräckligt stabilt, enligt Gustaf Sandell.
– Vad jag förstår var han senast synlig på fartyget. Förutsättningarna att överleva, så som det ligger nu och med tanke på temperaturen, är i princip obefintliga.
Statens haverikommission samlar in information om händelsen i samarbete med sin danska motsvarighet, eftersom pråmen är danskflaggad. Det är ännu inte avgjort vem som ska utreda händelsen, uppger generaldirektör John Ahlberk för TT.
Polisen har inlett en förundersökning om vållande till annans död, vållande till kroppsskada och arbetsplatsolycka.
TT: Har ni fått någon uppfattning om varför pråmen kantrade?
– Vi har inte ett hundraprocentigt svar. Vi har en hypotes, men vi vill inte gå ut med den ännu, säger polisens informatör Ewa-Gun Westford.