Larmet kom vid halv ett-tiden. Räddningstjänsten ryckte ut med fyra enheter och flera ambulanser åkte till platsen. Eftersom det fanns en explosionsrisk spärrades stora områden runt den brinnande bussen av.
Bussen var övertänd och höga lågor slog ut. Men det finns inga rapporter om att branden orsakat några personskador.
Branden släkt
Strax före klockan tre kunde Räddningstjänsten rapportera att branden var släckt och att man kunde börja släppa på avspärrningarna.
Branden är de tredje större gasbussbranden på tre år. För ungefär två år sedan utvecklades en explosionsartad brand i en gasbuss i Stockholm. I mars 2020 fattade en gasbuss i Vivalla i Örebro eld. Brandförloppen var explosionsartade.
– Men det finns ingen ökad risk för passagerare att åka gasbuss jämför med en dieselbuss. Om man evakuerar människor från bussen på samma sätt är det ingen ökad risk. Både typerna av bussar börjar brinna i lika stor omfattning, säger Kjell-Olof Matsson, utredare och expert på gasbussar vid Transportstyrelsen.
Övertända bussar
Varje år inträffar ungefär 100 bussbränder i Sverige där Räddningstjänsten får rycka ut. Av dem leder omkring fem procent till övertända bussar.
Omkring en femtedel av bussflottan är gasbussar vilket skulle innebära att vi i genomsnitt har en större gasbussbrand om året.
Kjell-Olof Matsson påpekar att det är ovanligt att gasbussar börjar brinna på grund av gassystemet. Istället är det till exempel elfel eller anliggande bromsar som orsakar själva branden.
Kan uppstå jetflammor.
– Men när en gasbuss börjar brinna reagerar den lite annorlunda. När det blir varmt blir gasen större och då måste den evakueras. Då finns det så kallade smältsäkringar på tankarna som öppnas och släpper ut gasen och då kan det uppstå jetflammor.
Flammorna kan bli upp till 15 meter långa. Ofta är de riktade uppåt men ibland åt sidan.
– Och om smältsäkringarna inte löser ut finns det en explosionsrisk för gastankarna, förklarar Kjell–Olof Matsson.
Gasbussolyckan i Stockholm var speciell och kan inte jämföras med andra. Bussen körde in i en barriär som skulle hindra höga fordon att köra in en tunnel. Det gjorde att en gasbehållare trycktes ner i det tomma passagerarutrymmet och började läcka.
Efter olyckan i Stockholm har regeringen gett i uppdrag åt Transportstyrelsen att utreda nya säkerhetskrav för gasbussar när det gäller risken för kollision med hinder. Rapporten ska lämnas i slutet av året. Men den har troligen inget att göra med bränderna vare sig i Örebro och nu i Göteborg.