– De blir så våldsamma när det är så höga farter involverade, säger Laila Kärrhage, driftchef på Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.
Under fjolåret hanterade räddningscentralen 18 sjöräddningsinsatser med vattenskotrar. Fram till augusti i år är motsvarande siffra 26. Bland dessa ryms flera dödsfall och en flicka i tonåren i Västervik som skadade sig svårt.
Därefter har regeringen uppgett att förarbevis ska införas "så snart som möjligt", utan att kunna precisera när detta kan ske.
Över 800 insatser
Sjö- och flygräddningscentralen (JRCC) har under sommaren genomfört totalt 829 räddningsinsatser. Trots att coronapandemin härjat och färre än vanligt rest utomlands ser inte Sjöfartsverket någon ökning i statistiken generellt.
– För Sjöfartsverket har det varit en ganska normal sommar sett till siffrorna de senaste fyra åren, om man bortser från 2018 då det gick upp lite. Våra siffror är väldigt stabila, säger Laila Kärrhage.
De främsta orsakerna till att folk slår larm är maskin- eller propellerhaveri, att man grundstött med båten eller hamnat i ett utsatt läge på grund av väder och vind.
Ha ett bra ankare
Laila Kärrhage har ett par generella råd för att undvika att komma i kontakt med JRCC: Håll båten i gott skick inför och under säsongen, håll kontroll på väderprognosen för att undvika överraskningsovädret och se till att alla ombord har flytväst, även vid lugnt väder.
– Var förberedd på hur du ska hantera en olycka. Tänk: vad händer nu om jag går på grund? Tänk exempelvis på att ha ett bra ankare, att ha flytvästar och en mobil med platsindikeringen påslagen.
Hon konstaterar att det är mycket trafik ute på vattnen under sommaren och att många är duktiga på att hjälpa varandra.
– Det har man ju också ett ansvar att göra när man är ute till havs.