De två döda upptäcktes på lördagsförmiddagen av en förbipasserande, men det är oklart när olyckan inträffade.
– Det är ju problem när ingen har sett något. Men en teknisk undersökning kommer att göras, säger Michael Saveman, befäl vid polisens region Nord.
De döda är två män, omkring 35 respektive 55 år gamla. Kropparna låg intill en snöskoter som kan ha kraschat mot en stor sten som fanns i närheten.
Skotern har tagits i beslag för teknisk undersökning och polisen dokumenterar platsen, nära orten Rusksele, bland annat med hjälp av drönare.
Flera svåra skoterolyckor har inträffat i vinter.
Två tonårsflickor omkom den 17 januari vid en obevakad järnvägsövergång i Söråker utanför Timrå. Flickorna färdades i en släde efter en skoter när olyckan inträffade. Skoterföraren misstänks bland annat för vållande till annans död.
Flera skadade
I Västerbotten inträffade, förutom dödsolyckan, också två skoterolyckor på lördagen där människor skadades så allvarligt att de behövde sjukhusvård.
Polisen i regionen gick, utan att specifikt gå in på orsakerna till olyckorna, ut och bad skoterförare att "köra med förlust och hålla nere hastigheten".
Även i december skedde flera skoterolyckor med dödlig utgång.
I Vakkakoski norr om Kiruna hittades en man död den 18 december sedan hans skoter gått genom isen.
En man i 20-årsåldern omkom den 26 december utanför Strömsund sedan han med skoter krockat med ett träd.
Och i Skråckarberget i nordligaste Värmland förolyckades en kvinna i 75-årsåldern på årets sista dag, också i samband med att en skoter kört in i ett träd.
"Betydligt färre"
Men utvecklingen går åt rätt håll, de senaste veckornas mörka rubriker till trots, enligt Per-Olov Wikberg, samordnare vid Nationella snöskoterrådet.
– Dödsolyckorna har minskat markant sedan 2007–2008, konstaterar han.
Den säsongen var den mest dödliga skotersäsongen sedan 1973, då Trafikverket började föra statistik över skoterolyckor.
2009 infördes sedan förarbevis som krav för skoter.
– Någonting har hänt från 2009 och framåt: vi har betydligt färre olyckor trots att vi har fler snöskotrar.
Fart och alkohol
Enligt Wikberg är farten den farligaste aspekten av skoteråkandet. Även om den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen kan det lätt gå fortare än så.
En ganska typisk olycka är att i hög fart köra in i ett fast föremål som ett träd eller en sten, enligt Wikberg.
Förutom farten är även alkohol en riskfaktor enligt statistiken, berättar han.
– Ungefär 5 av 10 fortsatt av de som omkommer i skoterolyckor har druckit, säger han och slår fast:
– Du får ju inte dricka och köra snöskoter – det är där vi ser de allvarliga olyckorna.