Det har tagit över sex år att bygga den nya tunneln och den har kostat 3,5 miljarder kronor. När den nu öppnas för allmänheten innebär det att 50 000 bilister ska få en enklare och säkrare väg genom centrala delar av Göteborg.
– Det är nu det gäller. Vi har jobbat i så många år och lagt ner så många miljarder. Det är nu det börjar på riktigt när allmänheten ska använda tunneln, säger en förväntansfull Stein Kleiven.
Tunneln gör trafiken i centrala staden mindre sårbar då det finns nu flera alternativ att välja mellan om en olycka skulle blockera en bro eller ett tunnelrör. Dessutom är det tänkt att den ska göra det enklare och säkrare för många trafikanter.
Nu återstår det för göteborgarna att lära sig att använda den nya tunneln.
Sänktunnel under älven
Marieholmstunneln är en så kallad sänktunnel som flyter under Göta älv och består av tre delar som en i taget har sänkts ner i älven och sedan kopplats ihop i vattnet.
– Rent ingenjörsmässigt har det varit en utmaning att bygga tunnel under Göta älv eftersom det är trångt, känslig lera, vattenströmmar och skiftande djup, säger Stein Kleiven.
Västsvenska paketet
Tunneln är en del av det Västsvenska paketet. Det är ett av paketets största projekt och knyter samman E6 till Oslo med E45 och E20 till Stockholm. Det Västsvenska paketet är en överenskommelse mellan staten och bland andra Göteborgs kommun och Västra Götalandsregionen om omfattande infrastruktursatsningar i Västsverige.
Samtidigt som tunneln öppnar står västsvenskarna inför flera andra stora förändringar vad gäller överfarten av älven. Den gamla Götaälvbron ska rivas och ersättas med den nya Hisingsbron som öppnar i februari 2021. Och Tingstadstunneln, den andra tunneln under älven, kommer stängas för renovering under längre perioder 2022.