Nytt hopp för sinkad flygkraschutredning

Coronapandemin har satt stopp för utredningen av flygkraschen i Iran i januari, där 176 personer dog. Men enligt Sveriges expert fungerar samarbetet med de andra länderna trots det bra, och man hoppas att kunna få läsa av innehållet i de svarta lådorna i juni.

Peter Swaffer, avdelningschef vid Statens Haverikommission och Sveriges expert i utredningen. Arkivbild.

Peter Swaffer, avdelningschef vid Statens Haverikommission och Sveriges expert i utredningen. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Olyckor, katastrofer2020-04-22 14:15

Det har nu gått drygt tre månader sedan det ukrainska planet sköts ner utanför Teheran. En tid då både anhöriga till de 176 som dog och utredningens experter fått gå utan svar kring vad det var som hände den kyliga januarimorgonen.

Men det finns hopp. När TT på tisdagseftermiddagen når Peter Swaffer, Sveriges representant i utredningen, har han precis avslutat en videokonferens med representanter från alla berörda länder.

– Vi har från svensk sida länge försökt få till ett möte. Iran kom med en uppdatering om vilka utredningsaktiviteter som gjorts, säger Swaffer.

Bland de omkomna fanns 17 personer som var svenska medborgare eller folkbokförda i Sverige.

Utredningen leds av Iran, och många svar sitter i planets svarta lådor. De är färdskrivare som registrerar viktig information, bland annat om planets position, höjd och riktning, och vad piloterna sagt till varandra och flygledningen.

Frankrike eller Ukraina

Vad som ska hända med lådorna har diskuterats i månader. Först skulle de till Ukraina, sedan skulle Iran självt ladda ner innehållet och analysera det, något som landet enligt Swaffer inte har teknisk kapacitet att göra. Nu är det upp till den iranska utredningsledaren att avgöra om lådorna ska till Frankrike och Ukraina.

– Ukraina är de som mest påtalar att de har förmågan att göra det och att de vill göra det. Frankrike har traditionellt störst kunskap och har ställt sig till förfogande. Jag menar att det vore lyckosamt om nedladdningen gjordes i Frankrike, de har inte lika starka egenintressen i frågan som Ukraina, säger Peter Swaffer.

Men oavsett vilka som kommer att analysera lådornas innehåll har coronaviruset kommit emellan. Reserestriktioner mellan olika länder är mer regel än undantag, så även för Iran.

– Till mångt och mycket har pandemin hindrat oss från att komma vidare, det kan inte ske förrän det släppts på restriktionerna. Förhoppningen är nu att det sker framåt juni, säger Peter Swaffer.

Iran samarbetsvilliga

Lådornas innehåll kan svara på vad som hände med planet efter robotträffen, om det slogs ut direkt eller om det kunde fortsätta flyga en stund innan det kraschlandade. Men svaren på flera viktiga frågor är inte att vänta från lådorna.

– Hur kunde detta ske? Hur kunde den iranska militären inte förstå att det var ett kommersiellt flygplan? Det är viktiga frågor som jag vill se ett svar på, säger Peter Swaffer.

TT: Tror du att vi kommer att få ett sådant svar?

– Det är Iran som sköter det och vi lär inte få veta något annat än vad de meddelar oss.

TT: Hur samarbetsvilligt har Iran varit i arbetet med utredningen?

– De har varit samarbetsvilliga. Deras representant i detta har precis samma intresse av flygsäkerhet som mig. Sen kan det finnas andra krafter i landet som påverkar, men vad som händer bakom kulisserna vet vi inte.

Fakta: Detta har hänt

Ukraine International Airlines PS752 lyfte från Teheran med destination Kiev strax efter klockan 6 på morgonen, onsdagen den 8 januari 2020.

Två minuter senare, när flygplanet befann sig på cirka 2 300 meters höjd, slutade det att automatiskt skicka information. Ytterligare några minuter senare slog det ned tre mil väster om Teheran.

Samtliga 176 som befann sig ombord dog. På planet fanns 17 personer som var svenska medborgare eller folkbokförda i Sverige.

Iran nekade först till att planet skulle ha skjutits ned, men medgav sedan att den mänskliga faktorn orsakat nedskjutningen.

En utredning ledd av Iran pågår för att ta reda på vad som hänt. Sverige har rätt att utse en expert dit – Peter Swaffer – eftersom svenskar omkom. Storbritannien, Kanada och Afghanistan har rätt att utse varsin expert av samma orsak.

Även Ukraina, USA och Frankrike ingår i utredningen. Detta eftersom flygplanet tillhörde ett ukrainskt bolag, och flygplanet var designat och byggt i Frankrike och USA.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!