Personal från Trafikverket har under måndagen varit och tittat på övergången där två tonårsflickor förolyckades på söndagen.
Myndigheten har ett uppdrag att fram till 2026 förbättra säkerheten vid uppemot 1 000 obevakade järnvägsövergångar i Sverige.
Den aktuella övergången har en lampa som lyser dygnet runt och slocknar när ett tåg ska passera.
– De första indikationerna är att det verkar som att allting har fungerat som det var tänkt på själva plankorsningen i sig. Det är ett siktdjup så man ska se ordentligt att det kommer ett tåg till exempel, säger Bengt Olsson presschef på Trafikverket.
Plankorsningen är gammal och upprättades enligt Olsson redan på 1950-talet för den lantbrukare som äger marken. Lampan har varit en speciallösning som ägarna ska ha känt väl till. Om det var allmänt känt i tätorten kan Bengt Olsson inte svara på.
– Det var egentligen tänkt att det bara var dem som bor i den aktuella fastigheten som skulle använda korsningen. Där har man under åren gjort särskilda informationsinsatser.
Vill bygga bort
Trafikverket vill bygga bort den typen av äldre plankorsningar som finns kvar på ett antal ställen i landet. Ungefär 800 meter från olycksplatsen ligger en annan järnvägsövergång med bommar.
– Oskyddade plankorsningar per definition är osäkrare. Vi har ju i storleken 3 500 sådana i Sverige och 6 000 plankorsningar totalt. Det är en kvarleva av hur det var en gång och det är något vi jobbar intensivt med att få bort. För går det att göra det planskilt eller sätta upp bommar så gör vi det gärna, säger Bengt Olsson.
Efter ett regeringsuppdrag upprättade Trafikverket 2018 en lista på 180 säkerhetshöjande insatser som behöver göras vid järnvägsövergångar.
Listan uppdateras allteftersom åtgärder genomförs, men där har den aktuella övergången inte funnits med.
– Den har inte legat uppe på någon prioriteringslista däremot är vi medvetna om att den finns, säger Bengt Olsson.
Han kan inte svara på när eventuellt plankorsningen skulle kunna byggas om. "Den stora bromsklossen" handlar om vem som äger marken, enligt Olsson. Sedan 2018 har 134 insatser gjorts vid järnvägsövergångar.
TT: Är du nöjd med det arbetet?
– Man kan aldrig vara nöjd när det inträffar olyckor. Vi berörs väldigt illa, alla som jobbar inom trafikledning av tåg och underhåll av sådana här anläggningar. Men tyvärr finns det många säkerhetslösningar som vi måste jobba med i Sverige.
"Inget uppsåtligt brott"
Polisen har under måndagen inlett en förundersökning om grovt vållande till annans död i två fall samt grov vårdslöshet i trafik.
Den svåra dödsolyckan på söndagen skedde vid 13.20-tiden i den lilla tätorten Söråker strax öster om Timrå. Vädret var klart och sikten god.
På skoterekipaget satt utöver de två tonårsflickorna som omkom en äldre man och en pojke som klarade sig utan allvarliga skador. Polisen bekräftar att det var kälken som träffades av tåget.
Josef Wiklund, polisområdeschef i Medelpad, säger att ingen är delgiven misstanke om brott men han tror ändå att man kommer att kunna peka ut en person eller aktör.
– Ja, det tycker jag ändå det lutar åt. Det är alltid en tragik i olyckor, det är inte ett uppsåtligt brott men att någon eventuellt kommer att kunna ställas till svars, det är vårt jobb att utreda. Därför är de här brottsrubriceringarna upprättade, säger han.
Av utredningsskäl kan och vill polisen i nuläget inte kommentera hur olyckan gick till. Vad man kan berätta är att det inte finns någon misstanke om att föraren var berusad eller narkotikapåverkad. Man har under dagen gjort en ytterligare kontroll på olycksplatsen och inlett den tekniska undersökningen av skotern.