Transportstyrelsen fick i torsdags i uppdrag av regeringen att ta fram ett förslag på obligatoriskt förarbevis för vattenskoter. Infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) konstaterade på en presskonferens att det, efter rapporter om olyckor och regelbrott, nu var "slutlekt". Men att bara införa körkort för vattenskotrar garanterar inte att buskörandet upphör, enligt Fredrik Norén.
– Vattenskotern skulle kunna bytas mot en snabb liten gummibåt. Och om uthyrare inte får hyra ut vattenskotrar fritt, då lär de ju fundera på att hyra ut något annat som är kul, säger han.
Svenska kryssarklubben, Svenska seglarförbundet och Svenska båtunionen föreslår därför att förarbeviset ska omfatta alla vattenburna farkoster vars maxhastighet överstiger 35 knop.
– I det spannet finns vattenskotrar och alla möjliga typer av båtar. Tar man ett helhetsgrepp slipper man ändra lagen nästa sommar om det då skulle handla om en annan typ av farkost, säger Norén.
Inte bara skotrar
Olyckorna med vattenskoter må vara många den här sommaren, men de är inte ensamma om att orsaka skada. Åren 2015-2019 har mellan 14–30 personer dött i fritidsbåtolyckor varje år, och många av dem är relaterade till höga hastigheter enligt Norén.
– Och dödsfallen på vattenskoter sticker inte ut i statistiken.
Fredrik Norén poängterar att det inte är första gången regeringen undersökt möjligheten till körkort för vattenskoter. 2015 beslutade riksdagen att förarbevis skulle krävas. 2016 utreddes frågan, där bland annat Transportstyrelsen ställde sig positiv till ett förarbevis. Frågan resulterade inte i något krav på körkort, men 2019 infördes en 15-årsgräns.
– Det är inte de som är under 15 år som ställer till med problem, de har dessutom inget straffansvar. Ser man till buskörandet är det främst män i 20–30-årsåldern som orsakar problem. Min största rädsla nu är att vi hamnar i samma läge som 2016, där frågan dör i höst när olyckorna upphör. Kravet på förarbevis borde ha varit på plats redan 2016, då hade vi räddat liv, säger han.
"Goda förutsättningar"
Det finns goda förutsättningar för att införa ett körkort, i och med det befintliga systemet där bland annat skepparexamen, som krävs vid fritidsbåtar som är längre än tolv meter, utfärdas, förklarar Norén.
– Dessutom kan ett körkort enkelt kontrolleras av kustbevakningen eller sjöpolisen.
Vad gäller själva körkortet uppskattar Norén att det skulle kräva 30 timmars utbildning, fördelade på teori och praktik.
– Vi har ett utkast till förarbevis. Vi konstaterade snabbt det inte var någon idé att göra det som ett frivilligt intyg, för det kommer att kosta en slant. Men ska man vara på sjön får man se till att man har kunskapen som krävs, säger han
TT har sökt Tomas Eneroth, som avböjde intervju.
Rättad: I en tidigare version förekom felaktig statistik i ett citat. Rätt är att 14–30 personer dött i fritidsbåtolyckor varje år sedan 2015.