Smarta nödlösningar för restauranger i nöd

Hämtmat, gäster vid varannat bord och upprop i sociala medier – tusentals krögare kämpar för sin överlevnad i coronakrisen. Flera restauranger försöker nu hitta smarta sätt att sälja mat – utan att bryta mot reglerna.

Den kinesiska staten har ett intresse av att rentvå sig självt och lyfta fram sin egen krishantering som ett globalt föredöme, säger Henrik Sundbom, expert på auktoritära aktörers påverkansoperationer. Arkivbild.

Den kinesiska staten har ett intresse av att rentvå sig självt och lyfta fram sin egen krishantering som ett globalt föredöme, säger Henrik Sundbom, expert på auktoritära aktörers påverkansoperationer. Arkivbild.

Foto: Andy Wong/AP/TT

Olyckor, katastrofer2020-04-01 19:25

Restaurangerna Miss Voon, Mr Voon och Mr Voon street bar i Stockholm har kapacitet för att ta emot ungefär 120 gäster vardera. Precis som för många andra krogar har antalet besökare drastiskt minskat de senaste veckorna.

– Vi kan ju inte bara lägga ner, vi måste fortsätta så länge det går. Jag försöker alltid vara kreativ i mitt yrke men just nu krävs det lite mer, säger Jonas Svensson, kock och ägare av Voon-restaurangerna.

Laga maten själv

Idén kläcktes om att sälja matkassar som innehåller ej tillagad oxfilé med asiatiskt kryddsmör, grön sparris och rödvinssås som gästerna kan tillaga hemma, utanför restaurangerna.

– Min tanke är att man kör upp med bilen till platsen där vi står och delar ut de här påsarna. Du visar din betalning, du får påsen och så åker du. Det betyder att alla kan hålla sig till reglerna som finns, säger Jonas Svensson.

Under två dagar såldes runt 200 matkassar och nu utvidgar kocken försäljningsmetoden till Täby, Bromma, Nacka och Norrtälje. Där kommer han vid bestämda tider stå med en kylbil intill en fotbollsplan i området. Man ska alltså kunna förbeställa en matkasse, vars innehåll ska variera för varje vecka, och hämta upp den vid kylbilen.

– Folk kan inte komma till oss i samma utsträckning längre, därför måste vi komma till dem. Och jag tror att det finns ett intresse av att inte bara äta mat ur plastlåda, säger han.

"Många ligger sömnlösa"

Nöden är uppfinningarnas moder och det är ett illa läge som svenska restauranger befinner sig i. Ansökningar om konkurser och rekonstruktioner skjuter nu i höjden jämfört med mars förra året, enligt branschorganisationen Visita.

– Läget är förtvivlat. I tre veckor har det varit mer eller mindre tomt på många ställen, säger Visitas vd Jonas Siljhammar.

Varje vecka tar Visitas telefonjour emot tusentals samtal med frågor kring korttidspermitteringar och konkurser.

– Många har betalat ut löner den 25:e och ligger nu sömnlösa för de vet inte hur de också ska kunna betala lokalhyran. De vittnar om en enorm rädsla för att gå omkull, säger Jonas Siljhammar.

"Tuta två gånger"

Det är inte bara Stockholms krogar som kommer på nya idéer för att locka gäster. Restaurangen Surfers har verksamhet i både Stockholm och Visby och erbjuder ett liknande "gör det själv"-paket i form av en drinkmix. Samtidigt har en av landets pizzerior, Lilla Napoli i Falkenberg, satt upp en handmålad skylt vid parkeringen för att gäster ska kunna sitta kvar i bilen i väntan på sin beställning – "Tuta två gånger och invänta hovmästaren".

– Det har gått skitbra och det är någonting som jag tror att vi kommer fortsätta med i framtiden för det är så smidigt. Det blir en upplevelse som ger många leenden, säger Besmir Balaij, delägare i Lilla Napoli.

Fakta: Det här gäller vid restaurangbesök

Besökare ska kunna hålla avstånd mellan varandra.

Trängsel mellan människor i köer, vid bord, bufféer eller barer får inte förekomma.

Besökare ska äta och dricka medan de sitter vid bord.

Personal bär ut beställningarna.

Gäster får beställa och hämta sin mat och dryck själva vid en disk – så länge som det inte leder till trängsel eller köer.

Smittskyddsläkaren kan efter samråd med kommunen fatta beslut om att förbjuda verksamheter som inte uppfyller de nya kraven.

Källa: Folkhälsomyndigheten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!