– Vi kommer att kunna ta emot fler samtal, besvara dem och korta ner svarstiderna. Sedan ser vi såklart fram emot ökat stöd framåt men vi är glada att vi får de här 15 miljoner kronorna så att vi kan öka vår kapacitet, säger Maria Khorsand, vd på SOS Alarm.
Före coronakrisen tog 113 13 emot drygt 30 samtal per dygn. Men i takt med den tilltagande spridningen av viruset har oron bland människor ökat, vilket har fått samtalen att skjuta i höjden. I mitten av mars fick 113 13 omkring 35 000 samtal per dag. I dag har siffran sjunkit till 5 000 samtal, enligt Khorsand.
SOS Alarm anställer 75 nya operatörer på krisinformationsnumret för att kunna besvara minst 3 000 samtal om dagen.
Många ringer också till 112 för att ställa vårdrelaterade frågor om coronaviruset.
– När vi ökar kapaciteten på 113 13 blir 112 inte lika belastat, säger Khorsand.