Olyckan utanför Borås tidigt på tisdagskvällen kan komma att utredas av Statens haverikommission (SHK). En första bedömning har gjorts, som underlag för beslutet.
Haverikommissionen tar normalt inte upp olyckor med ultralätta flygplan. Men SHK kan själv besluta om undantag.
– Det kan finnas säkerhetsvinster med att utreda en sån här händelse. Vi tittar då efter om det finns nån generell brist, eller nåt generellt systemfel, som vi skulle kunna plocka upp i samband med utredningen, säger Helene Arango Magnusson, utredningsordförande på SHK.
Byggt i metall
Två män omkom när planet störtade mellan två villatomter i ett område utanför Borås, mindre än en mil från flygplatsen. Olyckan utreds också av polisen, som tagit flygplanet i beslag för en teknisk undersökning.
Moderna ultralätta flygplan är ofta byggda av aluminium, eller kompositmaterial med skal av kolfiber, och har en fyrtaktsmotor.
Olycksplanet i Borås var av modellen Sila 450C och byggt helt i metall. Det tillhörde Borås Ultralätt Flygklubb. Vad som orsakade kraschen är inte känt.
Känsliga vid landning
Ett relativt riskfyllt moment när man flyger ultralätt är landningen.
– Framförallt i sidvind. Maskinen är lätt och kan driva iväg om vinden kommer plötsligt, säger Tomas Backman, besiktningsman och tidigare haveriutredare på Kungliga Svenska Aeroklubben (KSAK).
Han framhåller dock att ultralätta flygplan blivit mycket säkrare under åren, från den entusiastiska starten på 1980-talet.
– De gamla maskinerna med mest rör och duk är nästan helt borta, säger Backman.
Nu måste planen vara byggda enligt normer som godkänts av myndigheter, till exempel Transportstyrelsen.
Fick bränslestopp
Tomas Backmans bedömning är att de olyckor som förekommer ganska sällan beror på problem med motorer eller material, om man bara underhållit planet ordentligt.
För några år sedan utredde han dock en incident, där ett plan av samma typ som olycksplanet hade fått bränslestopp och landat på en väg.
– Den gången var bränslemängdsmätaren inte ordentligt kalibrerad. Det var en dålig mätare, säger Tomas Backman.