Trots olyckan – ultralätt har blivit säkrare

Två män omkom i en olycka med ett ultralätt flygplan utanför Borås. Men allmänt sett har ultralätta plan blivit säkrare.
–De har gått från lekstuga till seriös verksamhet, säger Tomas Backman, besiktningsman på Kungliga Svenska Aeroklubben.

Polisens avspärrning på tisdagskvällen vid platsen där ett ultralätt flygplan störtade utanför Borås. Två män omkom i olyckan.

Polisens avspärrning på tisdagskvällen vid platsen där ett ultralätt flygplan störtade utanför Borås. Två män omkom i olyckan.

Foto: Adam Ihse/TT

Olyckor, katastrofer2020-06-03 12:35

Olyckan utanför Borås tidigt på tisdagskvällen kan komma att utredas av Statens haverikommission (SHK). En första bedömning har gjorts, som underlag för beslutet.

Haverikommissionen tar normalt inte upp olyckor med ultralätta flygplan. Men SHK kan själv besluta om undantag.

– Det kan finnas säkerhetsvinster med att utreda en sån här händelse. Vi tittar då efter om det finns nån generell brist, eller nåt generellt systemfel, som vi skulle kunna plocka upp i samband med utredningen, säger Helene Arango Magnusson, utredningsordförande på SHK.

Byggt i metall

Två män omkom när planet störtade mellan två villatomter i ett område utanför Borås, mindre än en mil från flygplatsen. Olyckan utreds också av polisen, som tagit flygplanet i beslag för en teknisk undersökning.

Moderna ultralätta flygplan är ofta byggda av aluminium, eller kompositmaterial med skal av kolfiber, och har en fyrtaktsmotor.

Olycksplanet i Borås var av modellen Sila 450C och byggt helt i metall. Det tillhörde Borås Ultralätt Flygklubb. Vad som orsakade kraschen är inte känt.

Känsliga vid landning

Ett relativt riskfyllt moment när man flyger ultralätt är landningen.

– Framförallt i sidvind. Maskinen är lätt och kan driva iväg om vinden kommer plötsligt, säger Tomas Backman, besiktningsman och tidigare haveriutredare på Kungliga Svenska Aeroklubben (KSAK).

Han framhåller dock att ultralätta flygplan blivit mycket säkrare under åren, från den entusiastiska starten på 1980-talet.

– De gamla maskinerna med mest rör och duk är nästan helt borta, säger Backman.

Nu måste planen vara byggda enligt normer som godkänts av myndigheter, till exempel Transportstyrelsen.

Fick bränslestopp

Tomas Backmans bedömning är att de olyckor som förekommer ganska sällan beror på problem med motorer eller material, om man bara underhållit planet ordentligt.

För några år sedan utredde han dock en incident, där ett plan av samma typ som olycksplanet hade fått bränslestopp och landat på en väg.

– Den gången var bränslemängdsmätaren inte ordentligt kalibrerad. Det var en dålig mätare, säger Tomas Backman.

Fakta: Ultralätta flygplan

Den max­i­mala flyg­vik­ten, inklu­sive pilot, pas­sa­ge­rare, bagage och bränsle får inte över­skrida 450 kg.

Planet får ta med högst två per­so­ner (pilot och en passagerare).

Det finns tre klasser. En av dem är gyrokopter, som liknar en helikopter.

Ultralätta plan måste kunna fly­gas myc­ket lång­samt, ända ner till 65 kilometer i timmen.

Det finns även vissa inskränkningar i hur man får flyga. Exem­pel­vis är det inte tillåtet att flyga i mör­ker, eller inuti moln.

I det svenska luftfartsregistret finns 540 ultralätta flygplan.

Källor: Borås Ultralätt Flygklubb, Transportstyrelsen


Fakta: Olyckor

Under 2010-talet omkom tio personer i olyckor med ultralätta flygplan i Sverige.

Olyckorna var ojämnt fördelade över årtiondet. Sex av de omkomna förolyckades samma år, 2012.

Den senaste dödsolyckan, före haveriet i Borås, skedde 2017.

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!