Arbetet med att få ner antalet dödsolyckor i vägtrafiken har gått framåt. 2003 omkom 524 personer i vägtrafiken. Förra året var det antalet 227, visar Trafikverkets senaste siffror.
Fjolårets siffror är dock en liten ökning från 2021 och en bit ifrån det mål som regeringen beslutade om 2020 som handlar om att halvera antalet omkomna i vägtrafikolyckor från 266 (medelvärdet för 2017–2019) till max 133 omkomna 2030. Trafikverket konstaterar att siffrorna just nu ligger "över linjen för nödvändig utveckling" till 2030.
– Vi vet ganska väl vad som krävs, men det behöver göras också, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
Singel- och mötesolyckor med personbil är fortsatt de vanligaste olyckstyperna med dödlig utgång. I fjol omkom 55 personer i singelolyckor. 58 personer omkom vid möte/omkörning, där de allra flesta var mötesolyckor.
Det säkerhetsarbete som gjorts för att göra vägtrafiken i Sverige säkrare har gett effekt, menar Maria Krafft. Men det finns mer att göra, betonar hon.
Det handlar bland annat om att göra infrastrukturen säkrare och se till att företag och organisationer tar ett ännu större ansvar kring säkerheten då en stor andel av dödsolyckorna sker i samband med deras transporter.
Även hastigheten är en viktig faktor, enligt Maria Krafft.
– Vi behöver få en bättre hastighetsefterlevnad. Om vi bara kunde sänka medelhastigheten med en kilometer i timmen så skulle vi kunna rädda femton liv per år, säger hon.