Olyckan i Sundbyberg norr om Stockholm inträffade på måndagsförmiddagen. En hiss vid en byggarbetsplats rasade från 20 meters höjd. Fem personer bekräftades på tisdagen ha dött i olyckan.
"Arbetet med att säkerställa identiteten på de avlidna pågår, samtidigt som kontakt med anhöriga tas", säger åklagaren Gunnar Jonasson på riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål i ett pressmeddelande.
Förundersökningen rubriceras som arbetsmiljöbrott innefattande grovt vållande till annans död.
Människor har under tisdagen gått förbi i kylan för att tända ljus och lägga blommor vid byggarbetsplatsen, bland annat Elin Nordmark och hennes son Arvid.
– Barnen går i skolan i närheten och de har pratat mycket om det. Ingen ska behöva dö på sin arbetsplats, säger hon.
Istvan och Rafael arbetar på ett bygge i närheten. De kände inte personerna som omkom, men ville ändå gå dit för att tända ljus.
– Vi är här för att hedra dem som dog, säger Istvan.
Anställda av underentreprenör
De omkomna arbetarna var anställda av en underentreprenör till huvudentreprenören Andersson Company.
Ett 50-tal personer arbetade på byggarbetsplatsen, enligt Tomas Kullberg, ordförande för Byggnads region Stockholm-Gotland.
– Det är djupt tragiskt att fem personer har avlidit, våra tankar är med de anhöriga, säger han.
Företaget som monterade hissen säger att den höjdes i förra veckan och därefter har den körts som normalt.
– Det finns besiktningsmän som besiktar ställningen, det där är oerhört reglerat, säger regionchefen vid företaget.
Vissa byggföretag har efter olyckan valt att se över sina hissar och rutiner, rapporterar TV4 Nyheterna med hänvisning till Byggnads.
Byggföretagens kommunikationschef Håkan Lind uppger för TT att man inte har fått några signaler om ett brett stopp för hissar i branschen.
Utredningen tar tid
Händelsen kommer att utredas av Statens haverikommission som haft utredare på plats både under måndagen och tisdagen.
– Vi undersöker platsen och dokumenterar och pratar med folk. Hissanordningen kommer att flyttas från platsen och då kommer vi att kunna undersöka den närmare under bättre förhållanden, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande och ställföreträdande generaldirektör.
Haverikommissionen kommer att prata med berörda för att få information om exempelvis arbetssätt, utbildning, vilka regler och instruktioner man haft och hur säkerhetsarbetet sett ut.
– Dels för att hitta var någonstans det har fallerat, men framför allt för att hitta förbättringsåtgärder för branschen, säger Bäckstrand.
Hur lång tid tar en sådan här utredning?
– Det vanliga är att det tar tio–elva månader. När vi är färdiga kommer vi att publicera en rapport som blir offentlig.