Flera stänger bergochdalbanor efter olyckan

Kolmårdens djurpark och Furuviksparken stänger bergochdalbanor efter dödsolyckan i helgen. Liseberg, som har flera attraktioner med samma tillverkare som Jetline på Gröna Lund, väljer att hålla dem öppna.
–Vi har ingen information som gör att det skulle vara nödvändigt att stänga, säger Lisebergs vd Andreas Andersen till TT.

Kolmårdens djurpark stänger sin bergochdalbanan Godiståget. Arkivbild.

Kolmårdens djurpark stänger sin bergochdalbanan Godiståget. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Olyckor2023-06-26 09:30

Kolmårdens djurpark stänger sin bergochdalbana Godiståget och Furuviksparken stänger bergochdalbanan Draken.

Båda attraktionerna har samma tillverkare som Jetline på Gröna Lund där den allvarliga olyckan skedde under söndagen, där nio personer skadades och en person omkom.

– Det är en ren rutinåtgärd tills vi vet vad som har hänt, säger Christine Karmfalk, vd för Kolmårdens djurpark.

"Trippelkollar idag"

Både Kolmårdens djurpark och Furuviksparken skriver att ingenting pekar på att något skulle vara fel med vare sig Draken eller Godiståget. Attraktionerna kommer dock att vara stängda tills vidare av säkerhetsskäl, i väntan på pågående utredning.

Kolmårdens största bergochdalbana Wildfire körs som vanligt. Åkattraktionen har en annan tillverkare och en annan konstruktion.

Samtidigt har man satt in extra säkerhetskontroller under måndagen.

– Man ser detta och bli rädd – det blir jag också. Om man dubbelkollade tidigare så trippelkollar man idag, säger Christine Karmfalk.

– Jag är väldigt trygg i vår säkerhet, men det var man ju på Gröna Lund också.

Liseberg i Göteborg har fem attraktioner från samma tillverkare: Hissningen, Mechanica, Rabalder, Slänggungan och Lisebergsbanan. Andreas Andersen är vd på Liseberg och han känner sig trygg i de säkerhetsrutiner som finns på nöjesparken.

– Vi har ingen information som gör att det skulle vara nödvändigt att stänga, säger han till TT.

Nyare tåg

Han menar att det finns två orsaker till varför de väljer att hålla alla attraktioner öppna. Den ena är att de har egna kontroller som de känner sig trygga i.

– Den andra orsaken, som kanske är den viktigaste, är att vi 2018 köpte fyra nya tåg till Lisebergsbanan. Vi kör alltså med fem år gamla tåg och inte med 35 år gamla tåg som på Gröna Lund. Det gör att den tekniska bedömningen är ganska annorlunda, säger Andreas Andersen och tillägger:

– Men med det sagt, får vi information från haverikommissionen som ändrar den bedömningen så stänger vi. Vi kommer alltid välja det säkra före det osäkra.

TT: Vad säger du till dem som känner sig osäkra på ett besök?

– Jag förstår att man som besökare kan vara skakig och att många nu har frågor. Det kommer vara möjligt att ställa frågor under dagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!