Eftersom varje buss har fem tankar kommer processen att dra ut på tiden, två timmar per buss. Totalt räknar man med omkring fem dagars arbete.
I samband med att tankarna punkteras kommer det att smälla väldigt högt, säger Ingemar Idh vid Räddningstjänsten Sydost.
Risken för en regelrätt explosion beskriver han som väldigt låg, men för att vara på den säkra sidan upprättar man en avspärrning på 100 meter runt bussarna.
– Vissa tankar kan innehålla övertryck. Det är det skyddsavståndet är till för, säger Ingemar Idh.
Efter överläggning med Försvarsmakten har man kommit fram till att gastankarna ska punkteras med hjälp av en sorts bultpistol som går att använda på distans. Det arbetet sköter försvaret – avspärrningar, utrymning och annat runt omkring hjälper räddningstjänst, polis och ambulans till med.
Sex bussar har redan förstörts, uppger räddningstjänsten vid 19-tiden på söndagen.
Anledningen till att bussarna förstörs är tre spontanexplosioner. Trots att förarna fick instruktionen att köra slut på gasen och sedan växla till bensintanken har problemen fortsatt. I torsdags exploderade en buss i Nybro som tros ha varit tom på gas.
– Det har inte gett avsedd effekt, konstaterar Idh.
Klockan 20 på söndagen stängs E22 vid Kalmar av och trafiken leds om, eftersom bussar i närheten ska förstöras.
50 av minibussarna körs av olika bussbolag åt regionen och länstrafiken. De övriga används av Kalmar och Mörbylånga kommun.