Olyckan inträffade vid 11.30-tiden på söndagen i en bergochdalbana.
– Det vi vet är att främre delen av tåget delvis har spårat ut. Tåget har stannat i mitten av banan med en vagn lutandes, säger Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts som äger parken.
Totalt 14 personer var på tåget. Nio personer skadades, tre av dem allvarligt. Tre barn undkom med lindriga skador. De övriga fyra på tåget beskrivs som "chockade".
– Något sådant här ska inte få hända, ska inte kunna hända, på Gröna Lund. Ändå har det hänt, säger Jan Eriksson.
Tåget fastnade på mellan sex och åtta meters höjd efter att de drabbade personerna fallit ur.
Bistå i utredning
Polisen har inlett en förundersökning om vållande till annans död, vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.
Gröna Lund uppger att man även kommer att utreda saken internt.
– Vi kommer att hålla stängt åtminstone de kommande sju dagarna för att få möjligheten att bistå polisen med sin utredning, finnas tillgängliga för drabbade och deras anhöriga och förstås för vår egen personal som drabbas av detta, säger Jan Eriksson.
Region Stockholm har gått upp i så kallat stabsläge för att ta hand om de skadade.
Någon uppdatering om de skadade personernas tillstånd gavs inte vid presskonferensen.
Fyra minuter efter larm
Flera fastnade på hög höjd när olyckan inträffade.
Enligt räddningsledare Johan Szymanski var räddningstjänsten på plats fyra minuter efter larmet. Han säger att utrymningen av Gröna Lund gick på tio minuter.
– Det var i syfte att få tillträde till platsen för att kunna göra ett så effektivt räddningsarbete som möjligt, säger han.
På presskonferensen ställs frågan om hur det står till med säkerheten på Parks and Resorts parker, med anledning av händelserna på Furuviksparken i december då fyra schimpanser fick skjutas efter ett rymningsförsök.
– Jag förstår att man ställer den frågan, framför allt i dag. Man ska komma ihåg att säkerheten är det viktigaste vi har att jobba med, säger Troselius och tillägger:
– Därför behöver vi gå till botten med vad som hände. Det återstår många frågetecken.
På frågan om koncernens andra parker också ska stängas svarar Troselius:
– Än så länge kommer våra övriga parker att hålla öppet.
Hörde "pang pang"
Enligt Gröna Lunds hemsida invigdes bergochdalbanan Jetline 1988 och har en hastighet på omkring 90 kilometer i timmen.
Marco Deb var i närheten av Jetline och blev vittne till olyckan:
– Jag hörde "pang pang" och vände mig om. Sedan kunde jag se vagnen krocka med någonting, ta fart igen och krocka igen. Först trodde jag att de var någonting som hörde till själva grejen, men sedan såg jag två personer som flög ut. Den ena flög ned på marken och den andre fick tag i en pelare och hängde kvar. Den personen blödde i ansiktet såg jag, säger han till TT.