Liberiaflaggade Almirante Storni har legat för ankar med brinnande last sedan i lördags. Fartyget är lastat med trävirke, och var på väg från Ljusne i Hälsingland till Alexandria i Egypten.
Arbetet med att släcka fortsätter med stora resurser. Branden bör vara släckt, eller nästan släckt, innan fartyget bogseras in till Göteborgs hamn.
Det var på tisdagseftermiddagen ännu inte aktuellt.
– Enligt räddningsledaren tas små steg framåt i rätt riktning, men det brinner fortfarande, säger Mattias Lindholm på Kustbevakningens presstjänst.
En försvårande omständighet är att vädret blivit sämre. Hård vind, minusgrader och grov sjö ger påfrestningar på både personal och utrustning.
Mycket vatten
Flera fartyg från Kustbevakningen deltar i släckningen, tillsammans med bland annat bogserbåtar.
Stora mängder vatten sprutas över branden i tätt staplade virkestravar på fartygsdäcket. Själva fartyget brinner inte, och inte heller virket i lastrummen.
Elden har visat sig vara mycket svår att släcka.
– Det är lite som när man packar sin öppna spis med alldeles för mycket ved. Det får inte riktigt plats något syre, det kan vara svårt att tända på. Men när det väl brinner, då blir det ordentligt hett, säger Mattias Lindholm.
– Brandhärden är inne i den kompakta lasten. Man ser den inte utifrån. Det behövs värmekameror för att man ska kunna skapa sig en bild av var det är som hetast, säger Lindholm.
Under tisdagen har särskilt utrustade drönare från räddningstjänsten använts för att hjälpa till med just detta.
Helst i dagsljus
Det är Transportstyrelsen som avgör när, eller om, Almirante Storni kan bogseras in till Göteborgs hamn. Ett beslut om detta kan tas tidigast på onsdagen.
– Att ta in ett brinnande fartyg med mycket rök till hamnen är inte aktuellt, säger Claes Hansson, senior fartygsinspektör och tjänsteman i beredskap på Transportstyrelsen.
Enligt en grov uppskattning kan bogseringen ta omkring sex timmar. Man vill helst göra den i dagsljus. Det finns två farleder in till Göteborgs hamn. Vind och vågor kommer att avgöra vilken man väljer.
Annan trafik, som Stenas Danmarksfärjor, får ge plats för bogseringen.
När fartyget väl ligger vid kaj och branden är helt släckt, kommer representanter för Statens haverikommission till fartyget.
– De håller på att samla information och ska göra en utredning, säger Claes Hansson.
– Sedan ska vi på Transportstyrelsen bedöma eventuella skador på fartyget och se på vad som kan behöva repareras innan det får gå vidare till någon annan hamn, tillägger Hansson.
Han tycker att det är "väldigt märkligt" att en så svår brand kunnat uppstå.
– Det här är tätpackad virkeslast som absolut inte kan självantända, säger Claes Hansson.
Elfel möjlig orsak
En tänkbar orsak, allmänt sett, till brand på lastfartyg kan vara någon typ av elfel.
– Men vi tänker gå ombord och titta innan vi uttalar oss, påpekar Hansson.
Det kan också bli aktuellt med en polisutredning, och det finns någon misstanke om att branden kan ha uppstått till följd av vårdslöshet eller liknande.
För sex veckor sedan fick Almirante Storni kritik för flera brister vid en inspektion i Storbritannien. Tre av tio uppmärksammade brister gällde brandsäkerheten, rapporterar SVT Nyheter.