Under måndagen genomförde Haverikommissionen en undersökning av olycksplatsen.
– Det har att göra med de allvarliga konsekvenser som den här olyckan har fått, vilket gör att vi vill titta närmare på den, sade John Ahlberk till TT tidigare i dag.
En sådan utredning kan ta uppemot ett år att färdigställa, enligt John Ahlberk.
– Det handlar inte bara om tekniska undersökningar, utan vi kommer att granska den dokumentation som finns över händelsen, intervjua inblandade personer, titta på tillsynssystem och utbildning.
Rälsen ovanifrån
På kvällen medverkade John Ahlberk i Aktuellt och berättade då att man har hittat en avvikelse.
– Vi har bland annat varit uppe på en plattform för att se rälsen ovanifrån. Vi kunde följa vagnens resa och tror oss ha hittat den första punkten där vi kunde se en avvikelse, säger John Ahlberk till SVT.
Första vagnen har delvis spårat ur. Där har de två främsta av vagnens fyra hjulpar av okänd anledning lossnat från sina infästningar i den bärarm som håller upp dem.
– Det är intressant för oss att granska, sade Ahlberk till SVT.
Spårade ur
Olyckan inträffade vid 11.30-tiden i söndags i bergochdalbanan Jetline när åkattraktionens tåg spårade ur. En kvinna i 30-årsåldern omkom och nio personer skadades.
Fyra personer vårdas fortfarande på sjukhus på måndagen, uppger Region Stockholm. Två av dem har allvarliga skador, men inte livshotande. Övriga två har mindre allvarliga skador.
De tre barn som skadades har alla skrivits ut från sjukhuset, enligt regionen.
En åklagare på riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har tagit över förundersökningen.
"Det jag i dagsläget kan säga är att förundersökningen pågår intensivt för att klarlägga vad som hänt och om någon kan ställas till svars för brott i samband med händelsen. Initialt handlar det för vår del om att utreda brotten vållande till annans död, vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan och om någon eller några ska delges misstanke för de brotten", säger åklagaren Christer B. Jarlås i ett pressmeddelande.
Bistår polisen
Annika Troselius, informationschef på Parks and Resorts, som äger Gröna Lund, uppger att parken i nuläget inte har mer information om vad som orsakade olyckan.
Under måndagen bistod Gröna Lund polisen och Statens haverikommission i deras arbete, säger hon.
– Parallellt med det så inleder vi vår egen utredning. Vi kommer att samla våra medarbetare som är inne i dag för att se hur vi kan stötta dem på bästa möjliga sätt. Vi kommer också att fortsätta att jobba med att komma i kontakt med de drabbade och deras anhöriga för att se hur vi kan stötta dem på bästa möjliga sätt.
TT: Hur lång tid kommer utredningen att ta?
– Det vet jag inte i dagsläget. Det viktigaste är att vi får fram vad som hände och varför samt att se till att det aldrig kan hända igen.
Inga anmärkningar
Samtliga attraktioner på nöjesparker och tivolin genomgår årligen externa besiktningar innan säsongen börjar, så även Jetline.
Attraktionen genomgick den senaste besiktning, som genomfördes av det oberoende besiktningsföretaget Dekra i början av juni, utan anmärkningar.
“Resultat: Utan brister erbjuder betryggande säkerhet”, står det i besiktningsprotokollet som TT tagit del av.
Resultatet av besiktningen före säsongsöppningen, i slutet av april, var detsamma.