Statens haverikommission har i sin undersökning av olycksplatsen på Gröna Lund i Stockholm kunnat konstatera att två av hjulseten, eller boggierna, på Jetlines främre vagn av okänd anledning har lossnat från sina infästningar i den bärarm som bär upp dem.
Samtliga attraktioner på Gröna Lund genomgår dagligen en besiktning före öppning för att säkerställa att de fungerar som de ska, så även Jetline. En av punkterna på checklistan att bocka av för parkens mekaniker är just att kontrollera attraktionernas boggier.
“Kontrollera boggier, hjulfästen, hjullager och hjulbandage på de tåg som har använts”, står det i instruktionerna i checklistan som TT har tagit del av.
Jetlines boggier genomgick alltså en besiktning bara några timmar före olyckan, men vid den upptäcktes inga brister i dem, enligt Jan Eriksson, vd på Gröna Lund.
TT: Finns det en risk för att ni missade något i besiktningen?
– Det finns inget på bilderna som tyder på att det beror på bristande noggrannhet eller att besiktningen inte genomfördes. I stället kan man se att det rör sig om en mycket mer dramatisk händelse, någon form av brott i dessa infästningar, säger han.
Även byglarna, alltså den säkerhetsanordning som förhindrar att passageraren faller ur vagnen, klarade besiktningen utan anmärkningar.
Noggranna besiktningar
Besiktningarna är noggranna, enligt Jan Eriksson. Attraktionernas tåg genomgår först en visuell inspektion innan de tas in i verkstaden för en mer detaljerad inspektion.
– För att ge en enkel förklaring kan man likna det med en avancerad bilbesiktning som utförs dagligen, säger Eriksson.
Han tar upp Jetline som exempel.
– På Jetline finns det 96 hjul under varje tåg. För att kontrollera varje hjul, lossas de från rälsen och varje hjulhållare lyfts för att rotera hjulet. Detta görs för att inspektera hjulet och se till att det inte är slitet eller skadat på något sätt. Samtidigt kontrolleras lager, infästningar och axlar för att säkerställa att de komponenter som håller hjulet på plats är intakta och oskadda, säger han.
– Det händer att vi hittar avvikelser, men då åtgärdas de. Om ett hjullager inte rör sig så smidigt som det bör, byts lagret ut och en ny besiktning genomförs innan tåget får tillåtelse att köra på banan, fortsätter han.
En dags teoretisk utbildning
Gröna Lund har både fastanställda och säsongsanställda mekaniker.
De säsongsanställda mekanikerna får en dags teoretisk utbildning när de påbörjar sin anställning. Därefter slår de följe med en mer erfaren mekaniker som lär dem de praktiska momenten – från besiktning av de mindre avancerade attraktionerna till de mer komplicerade.
Något arbetsprov för att testa deras kunskaper när utbildningen är avslutad finns inte.
– Det finns inget formellt prov, utan det är genom samarbetet med den erfarna mekanikern som man får möjlighet att bevisa sin kompetens och därigenom få ta på sig större ansvar, säger Jan Eriksson.
TT: Anser du att utbildningen är tillräcklig för att garantera säkerheten på Gröna Lund?
– Ja, det gör jag. Vi har arbetat på det här sättet varje år och är noggranna med att säkerställa att den kompetensen som finns hos våra säsongsanställda mekaniker är tillräcklig för att de stegvis ska kunna ta större ansvar och arbeta självständigt.
En kvinna omkom och nio personer skadades i söndagens olycka.