Mikael Elmegard och hans fru var två av dem som satt i berg-och dalbanan Jetline, vars främre del spårade ur i den allvarliga olyckan på Gröna Lund. I en P1-intervju berättar han om skräckupplevelsen i det som brukade vara en av parets favoritattraktioner på nöjesparken.
Han berättar hur de slungades fram i vagnen, hur han slog emot bröstet och sedan såg vagnen de satt i luta och sitta lös. Hur han hörde sin fru ropa på hjälp.
Föll mot marken
– Jag ser att hon håller på att falla ur nedanför mig. Jag försöker sträcka mig efter henne för att få tag i henne och fånga upp henne, men hon dras med ut ur vagnen samtidigt som hon faller ner mot marken, berättar han i intervjun.
Själv lyckades Mikael Elmegard ta ett grepp med händerna om andra sidan stålbalken, dra sig upp och sätta sig grensle över den.
– Jag ser min fru ligga nere på gräset, blodig i ansiktet och jämra sig,.
Mikael Elmegards fru skadades svårt i fallet och fördes med helikopter till Karolinska universitetssjukhuset.
Flera personer föll från hög höjd vid den allvarliga olyckan på Gröna Lund. En kvinna i 30-årsåldern omkom och nio personer fick föras till sjukhus.
Vill inte svara
Efter dödsolyckan har Aftonbladet talat med tillverkaren av den skadade berg- och dalbanan Jetline, det tyska företaget Zierer.
– Vi har blivit informerade om att det pågår en utredning. Men har inte blivit kontaktade av någon lokal myndighet, säger Marina Ernst, marknadschef på Zierer, till Aftonbladet.
Zierers ledning vill inte svara på frågor om olyckan, men skriver i ett uttalande att dagens berg- och dalbanor till sin konstruktion och utformning inte kan jämföras med äldre. Den skadade Jetline på Gröna Lund är 35 år.
Zierer skriver också att "berg- och-dalbanor från Zierer kan fortsätta att användas utan tvekan, förutsatt att de allmänna underhållskraven uppfylls.”