Knäckt bärarm bakom Gröna Lund-olycka

En knäckt bärarm under den främre vagnen gjorde att bergochdalbanan Jetline spårade ur vid dödsolyckan på Gröna Lund i somras. Vad som knäckte bärarmen är däremot oklart, uppger Haverikommissionen.

Jetline på Gröna Lund spårade ur i den allvarliga olyckan den 25 juni. Arkivbild.

Jetline på Gröna Lund spårade ur i den allvarliga olyckan den 25 juni. Arkivbild.

Foto: Stefan Jerrevång/TT

Olyckor2023-11-15 03:09

Bärarmen brast först på höger sida i tågets färdriktning, vilket gjorde att hjulenheten på den sidan lossnade. Sedan hände samma sak på vänster sida. Följden blev två tvärnitar efter varandra, uppger åklagaren och Haverikommissionen för Ny Teknik.

– I samband med att det blir tvärnit kastas passagerarna framåt mot den så kallade säkerhetsbygeln, vilket gör att den böjer sig. Låsningen fungerar perfekt men metallen böjer sig när vuxna kastas emot den, säger åklagare Christer B Jarlås, som leder polisutredningen, till tidningen.

Bärarmen var ny

Tre personer föll ur. En kvinna i 30-årsåldern omkom och totalt nio personer skadades.

– Hade passagerarna haft vanliga bilbälten på sig hade de kanske inte skadats alls. Hela Jetline bygger på att de som åker sitter kvar av g-kraften, inte säkerhetsbygeln. Den finns där bara för att de inte ska kunna resa sig, säger Jarlås.

Eftersom bara en av den främre vagnens två bärarmar gick sönder spårade vagnen inte ur helt. Den knäckta bärarmen var ny och bara använd någon månad, enligt åklagaren.

Hur den knäcktes vet man inte i nuläget, det är under utredning, uppger Haverikommissionens generaldirektör John Ahlberk för TT.

Myndigheten tittar även närmare på säkerhetsbyglarna som böjdes i samband med att tåget tvärnitade.

– I den här situationen har tåget utsatts för mycket, mycket större krafter än vad som normalt uppstår. De är designade för normala förhållanden, säger John Ahlberk.

Klara till våren

TT: Är det tillräckligt att ha de här säkerhetsbyglarna för att sitta fast ordentligt?

– Det är en sak som vi kommer att titta på, om de här säkerhetsanordningarna var ändamålsenliga.

Haverikommissionen börjar få en bra bild över vad som hände den 25 juni och ska nu sammanfatta de undersökningar som gjorts. Man hoppas kunna vara klara till våren eller början på sommaren.

– Vi har hela tiden sagt att vi har goda förhoppningar om att kunna beskriva vad som har orsakat olyckan, säger John Ahlberk.

Gröna Lund vill inte kommentera uppgifterna närmare förrän hela utredningen är klar.

"Det är av största vikt att allt utreds ordentligt för att bringa klarhet i vad som hände och hur det kunde hända", skriver Annika Troselius, Gröna Lunds informationschef, i ett mejl.

Fakta: Olyckan på Gröna Lund

Söndagen den 25 juni inträffade en allvarlig olycka på Gröna Lund i Stockholm när bergochdalbanan Jetline delvis spårade ur.

14 personer befann sig ombord på åkattraktionen när olyckan inträffade.

En kvinna i 30-årsåldern omkom sedan hon slungats ut från vagnen och fallit ned mot marken. Nio personer skadades.

Jetline genomgick den senaste besiktningen, som genomfördes av det oberoende besiktningsföretaget Dekra i början av juni, utan anmärkningar.

Resultatet av besiktningen före säsongsöppningen, i slutet av april, var detsamma.

Gröna Lund, polisen och Statens haverikommission har inlett utredningar med anledning av olyckan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!