Pojken hittades efter ett par timmar död i en närbelägen å.
En genomgång av boendets Lex Sara-anmälan och SOS Alarms loggar visar att boendet ringde 112 en dryg halvtimme efter försvinnandet, men att personalen bad om att bli kopplad till socialjouren. Efter en stunds väntan i telefonkö kom de fram och efter diskussion med socialjouren blev det alltså socialjouren som larmade.
– De skulle ringt till polis och räddningstjänst på en gång, så fort de fick reda på att han var försvunnen och de inte hittade honom, säger pojkens pappa till radion.
Enligt radion kan det finnas oklarheter kring hur ett HVB-hem ska agera vid liknande nödlägen. Ulrik Bonnevier, divisionschef på omsorgsföretaget Humana som ägde HVB-hemmet, kan inte svara på om personalen agerat korrekt eller inte:
– Det finns en övergripande rutin för det, huruvida det funnits en rutin i verksamheten utifrån verksamhetens målgrupp och behov, det kan inte jag svara på.
Han säger att all tillgänglig personal "var ute och letade febrilt" vid försvinnandet.