Larmet från fartyget, som är norskflaggat, kom strax före klockan 21 på torsdagskvällen. Skeppet hade slagsida och sjönk senare. Fem personer befann sig ombord. Vid 22.30 hade en räddningshelikopter plockat upp samtliga och var på väg med dem till Sverige för vård.
– Helikoptern plockade upp två från fartyget och tre från en livflotte. Så det har gått precis som det ska, sade Fredrik Strömbäck, kommunikatör på Sjöfartsverket, till TT på torsdagskvällen.
Sjönk under natten
En dansk och två svenska helikoptrar ska ha deltagit i räddningsaktionen.
– Det är den svenska helikoptern som har tagit upp besättningsmännen. De fördes till sjukhus i Lund, säger Allan Mortensen, vakthavande befäl vid danska försvarets operationscenter, till TT.
Samtliga besättningsmän är norska medborgare och senare under dagen kom beskedet att de har skrivits ut från sjukhuset. Ingen av dem har kommit till skada, rapporterar nyhetsbyrån Ritzau.
Vid klockan 01.30 sjönk fartyget och det ligger nu på 25–30 meters djup på danskt vatten. Fartyget var på väg från Köpenhamn till Randers på Jylland.
"Mette Miljö" på plats
Inledningsvis fanns uppgifter om att lasten bestod av förorenad jord, men detta har senare visat sig vara fel, skriver Miljøstyrelsen, den danska motsvarigheten till Naturvårdsverket, i ett mejl till TT.
Fartyget ska i stället ha varit lastat med jord som klassas som "Ren jord 001", vilket brukar betyda sten, grus och sand som ska återanvändas. Därmed bedömer Miljøstyrelsen att den miljöpåverkan lasten kan utgöra är begränsad, men myndigheten fortsätter dialogen med danska försvarsmakten om andra eventuella miljöeffekter.
Inga utsläpp
På förmiddagen kom miljöskyddsfartyget "Mette Miljö" till förlisningsplatsen och kunde konstatera att det inte finns något synligt utsläpp, skriver det danska försvaret på Twitter.
Beslut om vad som nu ska ske med fartyget tas av landets sjöfartsverk.
– Det ligger lite till fara för trafiken, så vi har sänt ut en navigationsvarning, säger Allan Mortensen.
Den troliga förklaringen till slagsidan är att lasten har vält eller flyttat på sig.
– Det har varit väldigt hårt väder, med hårda vindar och kraftiga vågor, vilket har föranlett lastförskjutningen, säger Frida Nykvist, biträdande sjöräddningsledare vid sjö- och flygräddningscentralen, till Sydsvenskan.