– Strax efter nio i morse drabbades fartyget av någon sorts blackout och förlorade manöverförmågan, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på Kustbevakningen.
Fartyget har drivit upp på en sandbank, enligt myndigheten.
– Av alla grund man kan gå på så är en sandbank bland de mest skonsamma mot skrovet.
Liten risk
Fartyget stötte emot sandbanken med stäven först. Bränsletankarna finns i aktern, som alltså inte haft någon kontakt med grundet.
Samtidigt är det gynnsamma väderförhållanden, vilket ytterligare minskar risken, säger Lindekrantz.
Kustbevakningen arbetar med att minimera riskerna för att olja ska läcka ut i vattnet.
– Man kan aldrig utesluta att det sker ett oljeutsläpp. Men den initiala bilden är att vi inte har något pågående utsläpp.
Under morgonen och förmiddagen observerade Kustbevakningen vattnet med flygplan för att upptäcka eventuella utsläpp som inte syns från fartyget, men ingen spilld olja upptäcktes.
Vid 19.30-tiden anlände en enhet från kuststation Umeå.
– Vi har tjänstemän på plats vid fartyget, säger Christine Lindén, kommunikatör på Kustbevakningen, till TT vid 21.15-tiden.
Fortfarande finns det inga tecken på utsläpp, tillägger hon.
Bogserbåt på plats
Lastfartyget heter Koningsborg och är registrerat i Nederländerna. Det är fullastat med timmer och var på väg med slutdestination Casablanca i Marocko, rapporterar SVT Nyheter Västernorrland.
Det finns inga misstankar om brott kring händelsen. Fartyget hade lots ombord när det förlorade manöverförmågan.
När fartyget kan dras loss är oklart.
– Alla är måna om att fartyget ska komma loss så fort som möjligt, men det måste också ske på ett säkert sätt, säger Lindekrantz.
Försäkringsbolaget och rederiet till fartyget tar fram en bärgningsplan, som sedan Transportstyrelsen måste godkänna innan fartyget kan lossas.
En bogserbåt är på plats, men fartyget har inte dragits loss ännu, meddelar Kustbevakningen vid 21.15-tiden.
Ingen person har skadat i samband med grundstötningen.