Misstänkt för fartygsolyckan begärs häktad

Den man som anhållits misstänkt för fartygsolyckan på Östersjön kommer att begäras häktad, meddelar Kustbevakningen. Det danska fartyget har nu börjat sjunka.

Räddningsdykare Erik Svensson och stationschef Peter Ryman från Kustbevakningen håller pressträff med anledning av det fortsatta arbetet efter fartygsolyckan.

Räddningsdykare Erik Svensson och stationschef Peter Ryman från Kustbevakningen håller pressträff med anledning av det fortsatta arbetet efter fartygsolyckan.

Foto: Johan Nilsson/TT

Olyckor2021-12-15 08:54

Mannen, en brittisk medborgare i 30-årsåldern, misstänks för grovt sjöfylleri i samband med olyckan.

– Vi har en anhållen som ska häktas, säger Peter Ryman, stationschef vid Kustbevakningen, på en pressträff på onsdagen.

Tidigare satt även en kroatisk man i 55-årsåldern anhållen, men han släpptes under morgonen. Misstankarna mot honom har försvagats, men kvarstår fortfarande.

Förutom de båda misstänkta har förhör även hållits med flera andra besättningsmedlemmar på det brittiska fartyget.

Oklar starttid

Insatsen för att bärga det danska fartyget fortsätter, men det är fortsatt oklart när det faktiskt blir av. Det företag som anlitats för att sköta arbetet har presenterat en plan för hur det ska gå till.

– Vi kommer tillsammans med Transportstyrelsen att fatta beslut om vi gillar planen eller om det behövs korrigeringar.

Tidigast på torsdag morgon kan bärgningsplanen godkännas.

Strax efter klockan 15 på onsdagen meddelade Kustbevakningen att fartyget börjat sjunka, något som dock inte beräknas påverka bärgningsarbetet nämnvärt.

Samtidigt står det klart att bränsle har börjat läcka ut i havet. Kustbevakningen bevakar processen via flygplan.

– Enligt de första indikationerna handlar det inte om några större mängder, men vi kommer att låta flyget göra en kvalificerad bedömning, säger Peter Ryman.

På kvällen meddelade Kustbevakningen att bedömningen från flyget är att mellan 30 till 300 liter olja läckt ut. Troligtvis handlar det om hydraulolja.

Under kvällen och natten pågår ett arbete för att valla in oljeutsläppet. Det förbereds också för att dykare ska utföra tätningsarbete på fartyget.

"Inriktningen kommande dygn är att samla in olja och säkra att inte mer läcker ut", säger räddningsledaren Jesper Bäckstedt i ett pressmeddelande.

Hamnade upp och ned

Det var vid 03.30-tiden natten till den 13 december som det brittiska fraktfartyget Scot Carrier kolliderade med det danska fraktfartyget Karin Høj på Östersjön, mellan Ystad och Bornholm. Det danska fartyget kapsejsade och hamnade upp och ned i vattnet.

Två män ska ha funnits ombord på fartyget. Efter att Karin Høj bogserats till Sandhammaren i Skåne hittades en av männen död när man sökte igenom fartyget. Den andre mannen saknas fortfarande.

Så gick kollisionen mellan Karin Høj och Scot Carrier till.
Så gick kollisionen mellan Karin Høj och Scot Carrier till.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!