Mobiltelefoner har hittats i flygplanskabinen

Mobiltelefoner som hittats i flygplanet som kraschade i Örebro kan ge viktiga detaljer om olyckan som nio personer omkom i.
–Vraket har inte kunnat tala till oss och visa vad som har hänt, säger Peter Swaffer från Statens haverikommission.

Flygplanskabinen var förhållandevis intakt, enligt haverikommissionen.

Flygplanskabinen var förhållandevis intakt, enligt haverikommissionen.

Foto: Jeppe Gustafsson/TT

Olyckor2021-07-09 15:18

Direkt när larmet kom förstod polisen att det var en omfattande olycka.

När räddningstjänsten nådde olycksplatsen stod det snabbt klart att ingen hade överlevt flygkraschen, enligt Per-Ove Staberyd.

– Möjligheterna för oss att rädda liv är i stort sett noll när vi kommer fram. Planet har brunnit och är deformerat, säger han.

När det gått drygt ett dygn efter tragedin berättar Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission, att man fortfarande arbetar med att säkra all möjlig data från nedslagsplatsen, som var cirka 40 meter från startbanan.

Kabinen relativt intakt

Relativt mycket fakta har ändå gått att inhämta.

– Vi har inte knäckt allt, men kan med stor sannolikhet berätta hur den här korta färdvägen var, säger Swaffer.

Det rör sig om bara några få sekunder från att planet lyfte från startbanan till kraschen, enligt den data som hittills kunnat utläsas.

– Det kom upp i luften, sedan dröjer det inte många ögonblick innan det avviker från kurs, svänger runt och med kraftig vinkel ned mot marken kolliderar, säger Peter Swaffer.

Själva kabinen var däremot förhållandevis intakt.

– Men med de krafter som uppkommer förstår jag att människor omkommit direkt, säger Swaffer.

Får hjälp från Kanada

Haverikommissionen har hittat två av passagerarnas mobiltelefoner som nu ska undersökas.

– Det kanske inte visar någonting, men om någon mot förmodan filmade så kan det vara behjälpligt, säger Swaffer.

Motorn ska undersökas med hjälp av det kanadensiska företaget Pratt & Whitney.

– Även om det inte finns anledning att tro att det är något fel på till exempel motorn så gör vi en fullständig undersökning ner till minsta detalj, säger Swaffer och förtydligar:

– Det finns inget som pekar åt någon riktning, men vi måste stänga alla dörrar.

Polisen utreder om det finns några rättsliga påföljder som är aktuella efter kraschen och jobbar sedan torsdagskvällen utifrån brottsrubriceringen framkallande av fara och vållande till annans död.

– Vi behövde en brottsrubricering ganska tidigt för att ha något att jobba efter. Jag kan inte gå in på vilka detaljer som ligger till grund för de rubriceringarna, säger Niclas Hallgren.

Stad i sorg

Örebro kommuns säkerhetschef, Mats Brantsberg, berättar att kommunen var snabbt på plats.

– Vi åkte ut direkt, framför allt vår posomverksamhet, alltså kuratorer som kommer ut för att ge stöd till de anhöriga och de som drabbats i övrigt, alltså även vänner och bekanta som är i chock, säger Mats Brantsberg.

Kommunen har nu inrättat ett särskilt telefonnummer för personer som behöver samtalsstöd.

– När människor är i chock behöver man ofta någon att prata med, det är det viktigaste.

Han bedömer att händelsen kommer att påverka staden under lång tid.

– Jag tror att det känns oerhört tungt för örebroarna i dag. Det är en stad i sorg. Det är något vi kommer att få bära med oss länge.

Planet ska bärgas

Statens haverikommissions nästa steg är att bärga flygplanet så snart som möjligt och ta det till en undersökningslokal i Strängnäs. Först där blir det möjligt att undersöka om det minneskort som finns i planets GPS-system fortfarande är intakt.

– Vi rör oss sakta och jobbar utifrån och in. Nedslagsplatsen är dränkt av flygfotogen, så vi måste transportera planet för att kunna lossa på enheterna i en säker, lugn och trygg miljö, säger avdelningschef Peter Swaffer.

Fakta: Civila flygolyckor i Sverige

Flygolyckan i Örebro den 8 juli 2021 är tillsammans med olyckan på ön Storsandskär i Umeå den 14 juli 2019 den femte dödligaste i Sverige sett till civila flygolyckor. I båda olyckorna omkom nio personer.

Den hittills allvarligaste flygolyckan i Sverige inträffade i november 1964 i Ängelholm. 31 människor omkom, däribland tre riksdagsledamöter. Tolv personer överlevde olyckan.

Den näst allvarligaste flygolyckan på svensk mark skedde den 8 februari 1949. Ett flygplan från Madrid skulle landa i Köpenhamn, men styrdes om och kraschade utanför Barsebäck i Sverige. Samtliga 27 passagerare omkom.

I januari 1977 omkom 22 personer – samtliga ombord – när ett Vickers Viscount från Linjeflyg störtade i ett radhusområde i Kälvesta utanför Stockholm. Planet var på väg från Jönköping till Bromma. Olycksorsaken var isbildning på stabilisatorn. Ombord satt delar av Sveriges bordtennislandslag, bland dem den tidigare världsstjärnan och förbundskaptenen Hans Alsér.

I maj 1989 omkom 16 personer när ett plan kraschade strax före landning i Oskarshamn. Flera riksdagsmän fanns bland de omkomna, liksom medlemmar i statliga post- och telekommittén. Bland dessa kan nämnas John-Olle Persson, nyutnämnd generaldirektör för AMS.

I krigstid inträffade också flera allvarliga flygolyckor i Sverige. Den 22 oktober 1943 havererade ett svenskt kurirplan på Hållö i Bohuslän efter att ha blivit beskjuten av ett tyskt jaktplan över Skagerack. Tretton personer omkom. 1944 omkom tio respektive elva människor i två flygkrascher, i Kinnekulle respektive i naturreservatet Måkläppen utanför Falsterbo.

Den allvarligaste flygolyckan där ett svenskt flygbolag varit inblandat skedde den 8 oktober 2001 på Milano-Linate flygplatsen i Italien. Då kolliderade ett SAS-plan med 110 personer ombord med ett mindre plan med fyra personer på startbanan. Samtliga ombord omkom. Av dem var 20 svenskar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!