Direkt när larmet kom förstod polisen att det var en omfattande olycka.
När räddningstjänsten nådde olycksplatsen stod det snabbt klart att ingen hade överlevt flygkraschen, enligt Per-Ove Staberyd.
– Möjligheterna för oss att rädda liv är i stort sett noll när vi kommer fram. Planet har brunnit och är deformerat, säger han.
När det gått drygt ett dygn efter tragedin berättar Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission, att man fortfarande arbetar med att säkra all möjlig data från nedslagsplatsen, som var cirka 40 meter från startbanan.
Kabinen relativt intakt
Relativt mycket fakta har ändå gått att inhämta.
– Vi har inte knäckt allt, men kan med stor sannolikhet berätta hur den här korta färdvägen var, säger Swaffer.
Det rör sig om bara några få sekunder från att planet lyfte från startbanan till kraschen, enligt den data som hittills kunnat utläsas.
– Det kom upp i luften, sedan dröjer det inte många ögonblick innan det avviker från kurs, svänger runt och med kraftig vinkel ned mot marken kolliderar, säger Peter Swaffer.
Själva kabinen var däremot förhållandevis intakt.
– Men med de krafter som uppkommer förstår jag att människor omkommit direkt, säger Swaffer.
Får hjälp från Kanada
Haverikommissionen har hittat två av passagerarnas mobiltelefoner som nu ska undersökas.
– Det kanske inte visar någonting, men om någon mot förmodan filmade så kan det vara behjälpligt, säger Swaffer.
Motorn ska undersökas med hjälp av det kanadensiska företaget Pratt & Whitney.
– Även om det inte finns anledning att tro att det är något fel på till exempel motorn så gör vi en fullständig undersökning ner till minsta detalj, säger Swaffer och förtydligar:
– Det finns inget som pekar åt någon riktning, men vi måste stänga alla dörrar.
Polisen utreder om det finns några rättsliga påföljder som är aktuella efter kraschen och jobbar sedan torsdagskvällen utifrån brottsrubriceringen framkallande av fara och vållande till annans död.
– Vi behövde en brottsrubricering ganska tidigt för att ha något att jobba efter. Jag kan inte gå in på vilka detaljer som ligger till grund för de rubriceringarna, säger Niclas Hallgren.
Stad i sorg
Örebro kommuns säkerhetschef, Mats Brantsberg, berättar att kommunen var snabbt på plats.
– Vi åkte ut direkt, framför allt vår posomverksamhet, alltså kuratorer som kommer ut för att ge stöd till de anhöriga och de som drabbats i övrigt, alltså även vänner och bekanta som är i chock, säger Mats Brantsberg.
Kommunen har nu inrättat ett särskilt telefonnummer för personer som behöver samtalsstöd.
– När människor är i chock behöver man ofta någon att prata med, det är det viktigaste.
Han bedömer att händelsen kommer att påverka staden under lång tid.
– Jag tror att det känns oerhört tungt för örebroarna i dag. Det är en stad i sorg. Det är något vi kommer att få bära med oss länge.
Planet ska bärgas
Statens haverikommissions nästa steg är att bärga flygplanet så snart som möjligt och ta det till en undersökningslokal i Strängnäs. Först där blir det möjligt att undersöka om det minneskort som finns i planets GPS-system fortfarande är intakt.
– Vi rör oss sakta och jobbar utifrån och in. Nedslagsplatsen är dränkt av flygfotogen, så vi måste transportera planet för att kunna lossa på enheterna i en säker, lugn och trygg miljö, säger avdelningschef Peter Swaffer.