Den undersökning som inleds i dag är en laserscanning av vraket som upphandlats och leds av den estländska haverikommissionen.
– De lämnade hamn i lördags och förväntas vara framme på haveriplatsen klockan åtta i dag på morgonen. Vädret är fint just nu så de ska påbörja laserscanning. Det är ett arbete som bedöms kunna göras på fyra dagar och sedan går de tillbaka till hamn, säger Statens haverikommissions (SHK) ställföreträdande generaldirektör Jonas Bäckstrand till TT.
Om ett par veckor, den 6 juni, inleds den undersökning med fotogrammetri som upphandlats och leds av den svenska haverikommissionen.
Fotogrammetri är en teknik där man tar många fotografier som sätts samman till en tredimensionell bild. Det gör att man få en bra överblick, man kan zooma in och ut och man kan vrida och vända på bilden i en dator så man kan se allt som går att se, har Bäckstrand tidigare berättat för TT.
Den svenska undersökningen beräknas ta mellan 12 och 16 dagar beroende på väderförhållanden vid vraket.
Bakgrunden till de nya undersökningarna vid förlisningsplatsen som inleddes förra sommaren är dokumentären "Estonia – fyndet som förändrar allt" som sändes 2020. I dokumentären visades tidigare okända hål i fartygets styrbordssida, vilket ledde till nya spekulationer om orsaken till katastrofen 1994.